مطالب آموزشی

7 دلیل برق داشتن بدنه پکیج دیواری + راه حل رفع آن

7 دلیل برق داشتن بدنه پکیج دیواری + راه حل رفع آن

یکی از مشکلات رایج در پکیج ‌ها، برق داشتن بدنه پکیج است. در واقع بعد از لمس بدنه دستگاه، جریان برق را حس می کنید و همین امر موجب نگرانی و ترس مصرف کنندگان پکیج می شود.

البته لمس پکیج با حس کردن جریان برق می تواند خطر برق گرفتگی خفیف به همراه داشته باشد. در مواردی برخی از کاربران متوجه برق داشتن آب موقع باز شدن شیر آب هم شدند. برای اهمیت همین موضوع این مقاله از دیجی امدادرسان به 7 علت برق دار شدن بدنه پکیج دیواری و راه حل رفع ان می پردازیم.

7- علت برق داشتن بدنه پکیج و راه برطرف کردن این مشکل چیست؟

همان طور که گفته شد در خیلی از قطعات پکیج برق جریان دارد. اگر بعد از لمس احساس برق گرفتگی خفیف کنید، یک مشکلی اساسی به وجود آمده است که باید آن را برطرف کنید. بنابراین مهم ترین دلایل برق دار بودن بدنه پکیج دیواری و راهکار برطرف کردن آن شامل موارد زیر می شود:

1-اتصال فیوز پکیج

فیوز یک قطعه الکترونیکی است که وظیفه قطع و وصل کردن جریان برق را برعهده دارد. این قطعه به عنوان محافظ عمل می کند و مانع از سوختن برد و جریان شدید برق به داخل برد دستگاه می شود. در صورت خراب شدن فیوز، احتمال ایجاد اتصال کوتاه در پکیج افزایش می یابد. بنابراین میزان جریان برق کنترل نمی ‌شود.

در نتیجه، ورود برق با شدت بالا به داخل برد پکیج، باعث برق دار شدن بدنه پکیج و حتی آتش گرفتن آن خواهد شد. اگر مشکل برق داشتن بدنه پکیج دیواری به دلیل اتصالی در فیوز است بهترین راه حل تعویض فیوز است. چون با نصب فیوز جدید در پکیج، مقدار جریان برق ورودی به پکیج کنترل می ‌شود.

برای تعمیر برد پکیج میتوانید به مجموعه دیجی امداد رسان مراجعه فرمایید.

2سوختگی فیوز پکیج

این علت برق داشتن پکیج هم به فیوز ربط دارد. اگر فیوز پکیج بسوزد، شدت بالایی از جریان برق وارد پکیج می‌شود و احتمال رخداد حوادث مثل برق داشتن بدنه پکیج، آتش سوزی و خرابی برد را به همراه دارد.

بنابراین در این حالت، شما باید فیوز پکیج را بررسی و تعویض کنید. بهترین کار این است که تعویض فیوز را به تعمیرکاران پکیج دیواری بسپارید؛ چون خیلی تخصصی و حساس است!

3اتصالی کردن اجزای داخلی پکیج

در مواقعی که فیوز سالم است ممکن است اشکال و دلیل برق داشتن بدنه پکیج دیواری از اتصالی سایر قطعات الکترونیکی دستگاه است که می تواند روی عملکرد صحیح پکیج اختلال ایجاد کند و جریان برق را به بدنه پکیج انتقال بدهد.

به همین دلیل بعد از بررسی فیوز، ضروری است که لوازم الکترونیکی دیگر پکیج مانند پمپ، جرقه زن و… توسط تعمیرکاران پکیج دیواری را با دقت عیب یابی و بررسی و مشکل اجزای داخلی پکیج را برطرف کنند.

4- اتصالی کردن سیم پیچی داخل پکیج

اتصالی کردن سیم پیچی داخل پکیج

بین قسمت های مختلف پکیج سیم های رابط قرار دارد و جریان برق را به بخش داخلی دستگاه هدایت می کنند. اگر سیم ‌های داخل پکیج اتصالی پیدا کنند یا یکی از سیم ‌ها به بدنه دستگاه نزدیک شود، جریان الکتریکی به بدنه پکیج منتقل می شود و شما با برق داشتن پکیج دیواری مواجه می شوید.

این ایراد از نصب بد پکیج و دستکاری اجزای دستگاه به وجود می آید و باعث چسبیدن سیم های رابط به بدنه می‌شود. بنابراین شما با لمس بدنه برق گرفتگی را حس می کنید.

برای رفع مشکل برق دار بودن پکیج بایستی داخل دستگاه را به خوبی بررسی کنید و هر کدام از سیم ها که جدا شده اند یا اتصالی دارند را شناسایی کنید. بهترین کار این است که جابه جایی سیم ها را به افراد حرفه ای تعمیرات پکیج بسپارید.

البته اگر نصب به شکل تخصصی راه اندازی شود، چنین مشکلی مثل برق داشتن بدنه پکیج دیواری به وجود می آید.

5- از بین رفتن روکش سیم ‌ها

اگر از پکیج تان مدت هاست که استفاده می کنید، پس احتمال قدیمی شدن اجزای داخلی خصوصا فرسایش روکش سیم های رابط دستگاه وجود دارد.

بعد از از بین رفتن روکش سیم ها سیم ها لخت می شوند. سیم لخت با بدنه دستگاه برخورد می کند و همین امر، منجر به ایجاد اتصالی و برق دار شدن بدنه پکیج می ‌شود. برای رفع این مشکل سیم ها را تعویض و روکش سیم ها را با چسب عایق ترمیم کنید.

6عدم وجود سیم ارت

سیم ارت سیم اتصال به زمین است که بار الکتریکی داخل دستگاه را به زمین منتقل می کند این سیم از هدایت بار الکتریکی و از همه مهم تر برق گرفتگی جلوگیری می کند. ایمنی دستگاه را تضمین می کند.

در صورتی که در هنگام نصب پکیج دیواری ، از سیم ارت استفاده نشده باشد، بار الکتریکی اضافی در بدنه جمع می‌ شود و تخلیه نمی شود این مشکل برق داشتن پکیج را به وجود می آورد توصیه می کنیم چون این موضوع خیلی خطرناک است هر چه سریعتر برای رفع آن از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید تاکار اتصالل سیم ارت را برای شما انجام دهد.

7عدم استفاده از محافظ برق

پکیج یکی از وسایل پرمصرف است و مراقبت از آن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. در برخی از مواقع نوسانات زیاد برق خطر آسیب به برد پکیج وجود دارد . در نتیجه مشکلاتی مانند برق دار شدن بدنه پکیج پیش می‌آید.

نصب محافظ برق، یکی از بهترین راه‌ ها برای کنترل جریان ورودی به داخل دستگاه است. پس حتما از یک محافظ برای پکیج تان استفاده کنید تا در صورت نوسانات برق جریان برق را قطع کند و به برد آسیب نزد.

 

نکات لازم برای رفع مشکل برق داشتن بدنه پکیج دیواری

نکات لازم برای رفع مشکل برق داشتن بدنه پکیج دیواری

برای اینکه از خطر برق گرفتگی یا احساس برق داشتن بدنه پکیج دیواری در امان بمانید، باید حتما اصول ایمنی را رعایت کنید و چند نکته را در نظر بگیرید:

  • جریان برق پکیج را قطع کنید

برای اینکه بتوانید عیب پکیج را پیدا کنید بایستی حتما دستگاه را از برق بکشید و جریان الکتریکی داخل دستگاه را قطع کنید. و هیچ گونه جریان برقی داخل آن وجود ندارد. با این کار، شما می ‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از خطر برق داشتن پکیج مشکل دستگاه خود را برطرف کنید.

  • از دستکش عایق استفاده کنید

برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی ضروری است در حین کار با وسایل برق خصوصا پکیج از دستکش عایق استفاده کنید. اگر برق پکیج وصل است و در حال بررسی قطعات داخلی پکیج هستید، حتما باید دستکش عایق بپوشید. با این کار، دچار برق‌ گرفتگی نخواهید شد. چون برق از دستتان عبور نمی کند.

  • تمام قطعات برقی پکیج را بررسی کنید

در صورت برق داشتن بدنه پکیج دیواری باید وضعیت قطعات داخلی پکیج را بررسی کنید و از سلامت آنها مطمئن شوید. برای همین سیم ارت را از پکیج جدا کرده و هرکدام از قطعات پکیج مانند شیر برقی گاز، پمپ، فن و… را بررسی کنید.

  • در ساختمان چاه ارت حفر کنید

اگر داخل دستگاه از کابل ارت استفاده نشده باشد، تنها راه حل اساسی برای رفع آن حفر چاه ارت در ساختمان است. برای این کار چاه ارت را به دو صورت عمیق و سطحی می توان حفر کرد. یک عدد چاه را در عمق زمین حفر می کنند و در داخل آن یک سیم مسی بر روی صفحه ای فلزی جوش می دهند.

سپس اطراف آن را از مواد بنتونیت می پوشانند و سیم مسی را تا بیرون از چاه ارت ادامه می دهند. سپس تمامی دستگاه های الکترونیک را به آن وصل می کنند.

  • از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید

اگر تجربه و تخصصی در زمینه نصب یا تعمیر پکیج دیواری ندارد کار رفع مشکلات پکیج مثل برق داشتن بدنه دستگاه را به یک متخصص بسپارید. این افراد دانش لازم را دارند و می تواند در ایمن ترین حالت ممکن مشکل پکیج دیواری شما را برطرف کنند.

  • پکیج را به صورت دوره ای سرویس کنید

بهترین توصیه جهت پیشگیری از برق دار شدن پکیج  سرویس دوره ای پکیج دیواری است. زیرا در طی سرویس پکیج دیواری سرویسکار می تواند وجود مشکلات احتمالی در سیستم برق پکیج و ایرادات جزئی در اجزای دستگاه را عیب یابی و برطرف کنند.

رفع مشکل برق بدنه پکیج دیواری در مجموعه دیجی امداد

رفع مشکل برق بدنه پکیج دیواری در مجموعه دیجی امداد

در این مقاله به علت برق دار شدن بدنه پکیج و راه رفع ان پرداخته شد.در صورتی که با برق داشتن بدنه پکیج دیواری مواجه شدید، برای جلوگیری از بروز خطراتی چون برق گرفتگی و آتش سوزی دستگاه را از برق بکشید.

 تعمیرکاران دیجی امداد رسان در هر ساعت از شبانه ‌روز، آماده خدمت ‌رسانی به شما مشتریان گرامی هستند تا بتوانید مشکلات پکیج خود را خیلی سریع برطرف کنید و از وقوع حوادث خطرآفرین پیشگیری کنید.

از همه مهم تر اگر نصب پکیج و راه ‌اندازی پکیج را به تعمیرکاران دیجی امداد رسان نمایندگی پکیج دیواری بسپارید. تمام قطعات پکیج به ‌درستی و اصولی نصب می ‌شوند و با چنین مشکلاتی مواجه نخواهید شد.

بنابراین شما می توانید همین الان برای ثبت سفارش نصب و سرویس پکیج دیواری با وارد سایت دیجی امداد رسان شوید یا فرم درخواست سرویسکار را پر کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *