مطالب آموزشی

آموزش تست قطعات پکیج دیواری در چند مرحله

تست قطعات پکیج دیواری

پکیج از اجزایی تشکیل شده است که اختلال در هر کدام از آن ها، باعث خرابی پکیج دیواری می شود. پس تست قطعات پکیج دیواری شما را مطمئن می کند که خرابی کدام قطعه باعث اختلال در کارکرد سیستم شده است. برای تعمیر پکیج دیواری بایستی هر کدام از قطعات پکیج به صورت تک تک بررسی شود، تا علت اصلی مشکل پیدا شود. برای همین در این مقاله از دیجی امدادرسان ما به آموزش بهترین روش تست قطعات پکیج دیواری می پردازیم.

 

آموزش تست قطعات پکیج دیواری؛ بررسی 14 قطعه مهم

در هنگام سرویس پکیج دیواری، تعمیرکار به تست قطعات پکیج دیواری می پردازد. نحوه تست قطعات پکیج در همه دستگاه ها به یک شکل انجام می شود. در ادامه به آموزش تست قطعات پکیج دیواری و  نکات مهم در تست قطعات پکیج می پردازیم.

 

1. کنترل فشار ورودی گاز

اولین کار برای عملکرد بهتر پکیج دیواری این است که فشار ورودی گاز را کنترل کنید. در پوش برای این کار، درپوش شیر گاز را بر دارید و لوله مانومتر را داخل آن بگذارید. سپس دستگاه را روشن کنید و شیر آب گرم را تا انتها باز نگه دارید. فشاری که توسط مانومتر نشان می دهد، باید متناسب با نوع گاز مصرفی تایید شده از سمت شرکت سازنده پکیج باشد. در غیر این صورت، باید حتما از یک کارشناس بخواهید که وضعیت گازتان را بررسی کند.

 

2. تست خرابی فن پکیج

تست فن پکیج با مولتی متر انجام می شود. برای همین دوسر فن پکیج را به دو سر مولتی متر یا آوومتر وصل کنید . در صورت سالم بودن فن و کارکرد درست آن، صدای بیزر شنیده می شود و این نشان می دهد که فن پکیج هیچ مشکلی ندارد اما اگر صدای بیزر تولید نشد، فن پکیج خراب شده است و باید آن را تعویض کنید.

 

3. تست مدار مکانیکی پکیج

برای اینکه بدانید مدار مکانیکی پکیج دیواری سالم است سیم فاز را به پایین ترین و بالاترین سوزن وصل کنید. در این حالت باید فشار حداقل 5 و حداکثر 30 میلی بار به بخش ورودی اعمال کنید تا گاز از قسمت خروجی مدار به بیرون هدایت شود. در صورت خارج نشدن گاز، لازم است که پیچ شعله کم را در قسمت مدولار پکیج دیواری تنظیم کنید.

 

4. تست حسگر شعله پکیج

حسگرهای شعله دستگاه‌ های ساده ‌ای هستند که باز بودن دریچه گاز را تایید می کنند. این حسگرها در مواقع آتش سوزی به کار می روند و از تجمع گازهای مضر جلوگیری می‌کنند. حسگر شعله، در پکیج دیواری های مدرن قرار داده شده است. برای اینکه تشخیص دهید که حسگر شعله پکیج شما معیوب است یا فقط کثیف شده، حسگر را با دقت بیرون بکشید. اگر عایق آن دست نخورده باشد اما سوخته یا کمی خورده شده باشد، ممکن است فقط نیاز به تمیز کردن داشته باشد. اما در صورتی که اگر عایق حسگر ترک خورده باشد، نیاز به تعویض دارد.

 

5. تست جرقه زدن پکیج

برای تست جرقه زن سیم های ترانس جرقه زن را به طور مستقیم تست کنید. برای این که جرقه زن بتواند شعله را به صورت خطی فراهم کند، باید جرقه زن با فاصله یک سانتی ‌متر از مشعل قرار داشته باشد. برای تست جرقه زن، مشعل را با مسواک کهنه تمیز کنید و جای جرقه زن را تغییر دهید.

 

6. تست مبدل پکیج (تک مبدله و دو مبدله)

تست مبدل پکیج

برای تست قطعاتی چون مبدل ها بایستی یکی از مدارهای پکیج را تحت فشار هوا قرار دهید. برای این کار کافی است مبدل را داخل ظرفی پر از آب بگذارید. اگر حباب هایی از طرف مبدل خارج شد، مبدل سوراخ شده است و به تعمیر نیاز دارد . اما اگر حباب های خارج شده از طرف لوله های مدار دیگر اتفاق بیفتد. مسیرهای آب به یکدیگر راه پیدا کرده اند. مبدل خراب شده است و در این صورت بایستی برای تعویض مبدل اقدامات لازم را انجام دهید .

 

7. تست پمپ پکیج دیواری

برای پیدا کردن ایراد پمپ دو سوی پمپ را باز کنید و از روان بودن روتور پمپ  اطمینان حاصل فرمایید. هم چنین برای تست پمپ پکیج با مولتی متر برق ورودی به پمپ سیرکوله پکیج را تست کنید که 220 ولت می باشد. در صورتی که برق 220 ولت به پمپ پکیج نمی رسد، باید مسیر قبل از پمپ یعنی کابل ورودی تا برد و خود برد را چک کنید. همچنین اگر خازن پمپ ایراد داشته باشد، پمپ عمل نمی کند.

8. تست شیر سه ‌طرفه

جهت تست ترمینال شیر سه طرفه بایستی آن را در دو حالت مصرفی و گرمایشی امتحان کنید. برای تست این قطعه در حالت گرمایشی، دستگاه را در حالت گرمایشی روشن کنید.سپس دمایی که لوله برگشت دارد را قبل از ورود به پکیج و بعد از پمپ شدن به سمت مبدل اندازه گیری کنید. اگر دما بعد از پمپ شدن به سمت مبدل، بیشتر از حالت قبل از ورود به پکیج باشد، نشان می دهد که سوپاپ شیر سه طرفه به سمت مبدل ثانویه دچار نشتی شده است

برای تست ترمینال شیر سه طرفه در حالت مصرفی نیز آب گرم را باز کنید. بعد از اینکه دمای آب ثابت شد، دمای لوله برگشتی را اندازه بگیرد. اگر دمای گرم را از میزان قبل بیشتر نشان می داد، یعنی سوپاپ دچار نشتی شده است.

 

9. روش تست پرشر سوئیچ

یکی دیگر از قطعات که با مولتی متر انجام می شود پر سوئیچ هواست. برای این کار دستگاه مولتی متر را روی حالت بیزر قرار دهید. سپس دو سر سیم مولتی متر را به محل فیش های برق پرشر سوئیچ وصل کنید. در صورت سالم بودن این قطعه بعد از روشن کردن دستگاه، صدای بیزر شنیده می شود، یعنی اینکه اتصال پکیج برقرار شده است.

 

10. روش تست سنسور NTC

برای تست NTC از اهم متر استفاده می شود. برای این کار دستگاه را در محدوده 10 کیلو اهم قرار دهید. پس از آن، سنسور را از پکیج جدا کنید و آن را در کنار یک سنسور NTC سالم بگذارید. سیم های اتصال اهم متر را به محل اتصالات سنسور وصل کنید و مقاومت آن را در دمای اتاق اندازه بگیرید. دستگاه بایستی 10 کیلو اهم را نشان دهد اگر این عدد کمتر یا بیشتر از 10 کیلو اهم باشد یعنی سنسور NTC خراب است .

 

11. روش تست سنسور دود پکیج

یکی دیگر از روش تست قطعات پکیج با مولتی متر تست سنسور دود پکیج است. برای این کار مولتی متر را روی حالت بیزر تنظیم کنید. سیم های اتصال مولتی متر را به اتصالات سنسور وصل کنید تا صدای بیزر شنیده شود. اگر کلید در حالت NC و دما کم باشد، صدای بیزر شنیده می شود اما اگر  کلید به صورت NO باشد، صدای بیزر بلند نمی شود.  در این لحظه اگر سیم ها را وصل کردید و سر فیش ها را به آرامی تکان دادید و صدای بیزر قطع و صل شد نشان می دهد که سنسور دود خراب شده است

12. تست قطعات روی برد پکیج

خازن و دیوید قطعاتی هستند که روی برد پکیج تعبیه شده است.برای تست قطعات برد پکیج ابتدا باید سنسور ها را تک به تک چک کنید. بعد از اینکه از سلامت آن ها مطمئن شدید، آن ها را از برد اصلی جدا کنید تا جایی که قطعه ای که خراب شده است پیدا کنید.

 

13. تست برد پکیج

در صورتی که مشکل از خود برد پکیج باشد، به کمک دستگاه تستر برد می توانید به خرابی برد پکیج پی ببرید. زمانی که برد الکترونیکی پکیج دیواری به این تستر برد پکیج متصل شود، برد درست است. اگر اختلالی در کارکرد تستر به وجود بیاید، برد ایراد پیدا کرده است و باید برای تعمیر برد پکیج اقدام کنید.

 

14. تست ترانسدیوسر پکیج

برخی از پکیج های دیواری که مجهز به نمایشگر دیجیتال هستند، از قطعه ای به نام ترانسدیوسر به جای کلید حداقل فشار آب دیجیتال استفاده می کنند. ترانسدیوسر پکیج حداقل فشار آب مدار گرمایشی را کنترل و اندازه گیری می کند و مقدار آن را به برد گزارش می دهد که آن را به شکل لحظه ای روی صفحه نمایشگر دیجیتال دستگاه نشان دهد.

 هم چنین در صورت افزایش فشار به بیش از 2.5 به مصرف کنندگان هشدار می دهد و از تخلیه آب مدار گرمایش توسط شیر اطمینان جلوگیری می کند. برای پیدا کردن خرابی ترانسدیوسر پکیج از یک سرویسکار ماهر کمک بگیرید.

 

تجهیزات ضروری برای تست قطعات پکیج دیواری

اهم متر و مولتی متر تجهیزاتی هستند که تعمیرکار پکیج ایران رادیاتور و دیگر برند ها، برای تست قطعات پکیج دیواری به کار برده می شوند تا سالم بودن قطعه را تایید کنند. حال که با روش های تست قطعات پکیج و تجهیزات لازم برای آن آشنا شده اید، ما در ادامه به معرفی قطعات این دستگاه می پردازیم.

 

معرفی و عملکرد قطعات پکیج دیواری

معرفی قطعات پکیج دیواری

قطعات پکیج به 4 دسته تقسیم می شود که هر کدام کارایی مخصوص خود را دارند. این قطعات شامل سنسورها قطعات مجری فرمان و قطعات مکانیکی و قطعات الکتریکی پکیج می شود. سنسورهای پکیج وضعیت دستگاه را به برد گزارش می دهد.  قطعات مجری فرمان تنها زمانی عمل می کنند که از برد فرمانی دریافت کنند.  قطعات مکانیکی پکیج اما نیازی به دستور از سمت برد پکیج ندارند.

  • مبدل حرارتی

مبدل حرارتی لوله هایی از جنس مس هستند. این لوله ها در چند ردیف و در جلوی مشعل قرار گرفتند که حرارت را از شعله به آب انتقال می دهند. مبدل ها در دو نوع تک منظوره و دو منظوره دسته بندی می شوند. در مبدل های تک منظوره یک سیال برای عبور آب برای مدار گرمایشی تعیین شده اما در مبدل های دو منظوره دو مسیر برای سیال وجود دارد.

  • منبع انبساط

منبع انبساط قطعه ای است که پشت دستگاه یا کنار محفظه احتراق قرار دارد. این قطعه  مقدار فشار آب مدار گرمایشی را به طور دقیق کنترل می کند.

 

  • شیر سه راهی

از قطعات مکانیکی پکیج است که در پکیج های دو مبدله از آن استفاده می شود. این شیر کار انتقال آب گرم از مبدل به سمت رادیاتورها یا مدار آب گرم مصرفی را برعهده دارد.

 

  • ایرونت

یک قطعه کوچک که بالای پمپ قرار گرفته است که وظیفه هواگیری پمپ را برعهده دارد. در صورتی که خراب شود عملکرد پمپ را با اختلال مواجه می کند

  • سنسورهای پکیج

سنسورهای پکیج شامل حسگر پکیج دیواری، پرشر و ترموستات می شود. سنسور NTC کار کنترل دمای لوله مبدل را برعهده دارد و پرشر میزان فشار آب را در مدار گرمایش کنترل می کند  و ترموستات هم کار تنظیم دما را انجام می دهد.

 

 

  • پمپ سیرکولاسیون

پروانه ای داخل پمپ تعبیه شده است که با کمک نیروی گریز از مرکز آب را به چرخش در می آورد. پمپ سیرکوله پکیج، آب مدار گرمایش را از مبدل اصلی پکیج به سمت رادیاتور ها هدایت می کند و آب برگشتی از رادیاتورها را  به ورودی پمپ سیرکوله بر می گرداند و از خروجی پمپ به مبدل اصلی هدایت می کند. تا زمانی که درخواست آب گرم بهداشتی به پکیج وجود نداشته، سیکل ادامه پیدا می کند.

 

  • فن پکیج

قطعه ای که بعد از احتراق دودهای حاصل از احتراق را به بیرون دستگاه هدایت می کند و با مکش هوای تازه اکسیژن را به داخل دستگاه می فرستد.

 

  • فلوسوئیچ

قطعه ای است که در مدار آب مصرفی است به سیستم گزارش می دهد که آب مصرفی به سمت برد کنترل پکیج باز شده است.

 

بهترین مرکز تعمیرات پکیج دیواری

در این مقاله راجع به تست قطعات پکیج دیواری و اموزش تست قطعات با مولتی متر  پرداخته  و شما نحوه تست پکیج را یاد گرفتید. در صورت خرابی پکیج می توانید برای رفع ایراد پکیج خود اقدامات لازم را انجام دهید. اگر در زمینه تعمیرات پکیج در تهران تخصص ندارید، برای عیب یابی و تست قطعات پکیج دیواری ، کافی است از سرویسکاران دیجی امداد رسان در این زمینه کمک بگیرید و در صورت ثبت درخواست وارد سایت ما شوید  و فرم درخواست سرویسکار را پر کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *