مطالب آموزشی

منبع انبساط پکیج چیست و چه کاری انجام می دهد ؟

منبع انبساط پکیج

منبع انبساط داخل پکیج تعبیه شده است که کلیه تغییرات ناشی از افزایش فشار را تحت کنترل خود در می آورد. اگر می خواهید بدانید که عملکرد منبع انبساط پکیج به چه صورت است این مقاله دیجی امداد رسان را مطالعه کنید.

 

منبع انبساط چیست و منبع انبساط پکیج چه کاری انجام میدهد ؟

منبع انبساط شکل یک استوانه یا بشقاب است. کار منبع انبساط پکیج این است که منبع انبساط در صورت افزایش فشار، فشار را کنترل می کند و مانع از عمل کردن شیر اطمینان می شود.

در واقع وقتی دمای آب داخل لوله ها در اثر حرارت بالا می رود، حجم آب هم زیاد می شود. به طور کلی منبع انبساط از آسیب به اتصالات مدار پکیج و لوله های گرمایشی جلوگیری می کند.

منبع انبساط پکیج با تحت فشار قرار دادن سیستم به وسیله ی تیوپی پر از باد، فشار دستگاه را ثابت نگه می دارد و نوسان فشار ناشی از منقبض و منبسط شدن آب را کاهش می دهد.

برای استفاده از خدمات سرویس پکیج در دیجی امداد رسان تنها کافیست به سایت ما مراجعه فرمایید.

 

ساختمان و عملکرد منبع انبساط پکیج دیواری

کار اصلی منبع انبساط این است که داخل پکیج یک قطعه ای تعبیه شده است تا فشار آب را داخل پکیج بالانس کند و کمبود آب در گردش داخل پکیج جبران می کند.

برای جلوگیری از چنین پیشامدی شیر اطمینان سیستم گرمایشی وارد عمل شده و قسمتی از آب تخلیه می شود تا فشار به میزان استاندارد کاهش یابد. اما با باز شدن شیر اطمینان شما حجم قابل توجهی از سیستم را از دست خواهید داد. برای همین منبع انبساط مانع از عمل کردن شیر اطمینان و هدر رفت آب می شود.

اگر پکیج دیواری شما نیاز به تعمیر دارد میتوانید به مجموعه دیجی امداد رسان که در تعمیر پکیج در تهران فعالیت دارند مراجعه کنید.

banner-moshavere-dgsos

انواع منبع انبساط

انواع مختلف منبع انبساط

انواع منبع های انبساطی عبارتند از: منبع انبساط باز، منبع انبساط بسته

منبع انبساط باز

این مخازن به طور مستقیم با هوای آزاد ارتباط دارند. و برای همین روی پشت بام نصب می شوند منبع انبساط باز باید همیشه درارتفاعی بالاتر از آخرین مبدل حرارتی در ساختمان قرار گرفته شود تا بتواند فشار کل پکیج را به توازن برساند و مانع از هدر رفت آب شود. در واقع در این مخازن فشار هوای داخل سیستم از طریق فشار هوای محیط بیرون تنظیم می شود.

 منبع انبساط بسته

این منبع با هوای آزاد تبادل نمی کند. هم چنین فشار اضافی مخزن را به واسطه مکانیسم بالشتک های هوا بالانس می کند. منبع انبساط بسته به شکل مخزنی است که در داخل آن بخشی برای یک گاز بی اثر قرار گرفته و در قسمت دیگر بخشی برای ورود آب در حال گردش به پکیج دیواری تعبیه شده است.

در مخازن انبساط بسته فشار در اثر به وجود آمدن تعادل بین فشار قسمت گازی و آب در حال جریان، تنظیم می شود. انواع منبع انبساط بسته عبارتند از: بالشتکی، بادکنکی، دیافراگمی.

 

نحوه تنظیم منبع انبساط پکیج

تنظیم منبع انبساط با بادزدن انجام می شود. برای این کار از تلمبه استفاده می کنند که شامل مراحل زیر می شود:

  • پکیج را خاموش می کنند در این صورت بایستی مدار گرمایش خالی از آب باشد.
  • بعد از اینکه فشار بار روی پکیج روی عدد صفر آمد، بایستی والف منبع را باز کنید.
  • برای تست سلامت منبع انبساط، با یک پیچ گوشتی سوزن والف را فشار دهید.
  • در صورتی که آب خیلی تخلیه شود تنظیم منبع انبساط بی فایده است و برای همین به تعویض نیاز دارد
  • اما اگر آب وجود نداشت، می توان با یک تلمبه، منبع انبساط و باد آن را تنظیم کرد. بعد از پایان کار شیر زیر پکیج را باز و فشار پکیج را روی عدد 1.5 تنظیم کنید.

علائم خرابی منبع انبساط در سیستم پکیج

علائم های خرابی منبع انبساط در سیستم پکیج

افزایش بیش از حد بار پکیج یا افت و نوسان فشار نشان می دهند که منبع انبساط خراب شده است. این ایرادات در صفحه مانومتری پنل پکیج قابل رویت می باشد.

زمانی که فشار بالا می رود شیر اطمینان وارد عمل می شود و نشتی از آب داخل مدار به وجود می آید . این ها نشان دهنده عدم کارکرد صحیح منبع انبساط هستند.

 

مشکلات رایج منبع انبساط

در صورتی که منابع انبساط پکیج به هر دلیلی دچار اختلال شود و ایراد از بخش داخلی منبع باشد، بایستی نسبت به تعویض منبع انبساط اقدامات لازم را انجام دهید، اگر مسیر لوله ها گرفته باشد یا لوله ها و مهره های دستگاه به خوبی اتصال داده نشده باشد و باعث نشتی در قسمت پایینی مخزن انبساط شود میتوان آن را با تعمیراتصالات و پاکسازی لوله ها حل کرد. اما در صورت بروز مشکلات زیر منبع انبساط خراب شده است و اصلا تعمیر شدنی نیست:

  • خروج هوا از سوزن هوای مخزن
  • خرابی پرده دیافراگم یا بالن درون مخزن انبساط
  • پارگی منبع انبساط پکیج
  • دفرمه شدن ساختار منبع انبساط

 

راهکارهای رفع مشکل خرابی منبع انبساط پکیج

در این راهنمای جامع با منبع انبساط پکیج دیواری برای تست سلامت منبع انبساط کافی است سوزن والو منبع انبساط را با سر پیچ گوشتی کمی فشار دهید.

اگر هوا از آن خارج شود، به احتمال زیاد منبع انبساط سالم است، اما اگر شاهد خروج آب از این بخش باشید، قطعا منبع انبساط خراب شده به تعویض نیاز دارد. برای برطرف کردن این ایراد بایستی از مرکز تعمیرات پکیج کمک بگیرید.

 

دیجی امداد بهترین مرکز برای تعمیرات منبع انبساط

دیجی امداد بهترین مرکز برای تعمیرات منبع انبساط

دیجی امداد رسان با کادری از تعمیرکاران حرفه ای آماده ارائه خدماتی در جهت تعمیر پکیج، نصب و راه اندازی سیستم های گرمایشی میباشد. در هر ساعت از شبانه روز می توانید با شماره ما تماس بگیرید تا همکاران ما به شما کمک کنند.

banner-moshavere-dgsos

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *