مطالب آموزشی

هر آنچه که در مورد پمپ پکیج دیواری باید بدانید

پمپ-پکیج-دیواری

امروزه برای گرمایش منازل، اداره­ ها و ساختمان­ ها از پکیج استفاده می­کنند.، که دارای قطعات مختلفی هستند یکی از مهم ترین فروش قطعات عمده پکیج پمپ پکیج دیواری می باشد. پکیج یک دستگاه گرمایشی جایگزین سیستم­های گرمایشی مثل آبگرمکن­های زمینی و یا دیواری هستند. پکیج ­ها به صورت دائمی آب گرم و سرد ساختمان را به طور همزمان تأمین می­کنند و می­توان آن را یکی از ضروریات در دستگاه­های نصب شده در ساختمان دانست.

می­توان با استفاده از پکیج از سیستم گرمایشی آسانتر با توزیع یکنواخت آب و گرم و سرد استفاده کرد و به دردسرهای حاصل از آبگرمکن­های زمینی یا دیواری پایان داد. پکیج­ ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ موجود هستند و اگر بخواهیم آن را با جزئیات بیشتری دسته­بندی کنیم به صورت زیر می­ باشد:

پکیج دو مبدل فن دار، پکیج یک مبدل فن دار، پکیج دو مبدل فن دار، پکیج تک مبدل بدون فن.

اولین بار پکیج دیواری در سال 1372 در ایران تولید شد و معروف­ترین برندهای ایرانی در زمینه تولید آبگرمکن و پکیج­های دیواری شرکت بوتان و ایران رادیاتور می­باشد. پکیج دیواری را می­توان در آشپزخانه به جای یک قسمت از کابینت­ها نصب کرد و فضای کمی را اشغال خواهد کرد. پکیج دیواری از نظر سوخت مصرفی به انواع زیر تقسیم می­ شوند:

پکیج دیواری گازسوز، پکیج گازوئیل سوز، پکیج دو گانه سوز و پکیج برقی. پکیج دیواری اجزای مختلفی دارد یکی از اجزای آن پمپ پکیج دیواری است و در مطالب زیر آنچه را که باید درباره پمپ پکیچ دیواری بدانیم بررسی می­شود.

مشاوره دیجی امداد رسان

پمپ پکیج دیواری چیست ؟

پکیج ­ها دارای یک قسمت به نام رادیاتور هستند که وظیفه اصلی آن­ گرم کردن آب می­باشد. اما انتقال آب گرم از رادیاتور به لوله­ها به عهده­ی قسمت دیگری است. پمپ پکیج دیواری وظیفه­ی انتقال آب گرم شده توسط رادیاتور را به درون لوله­ها به جریان می­اندازد.

پمپ پکیج دیواری یکی از قطعات بسیار مهم در کارایی و عملکرد پکیج­های دیواری می­باشند و سرویس این قسمت از دستگاه به طور مرتب برای جلوگیری از نواقص احتمالی مؤثر خواهد بود. پمپ پکیج دیورای دارای انواع زیر می­باشند: پمپ سیرکولاتور آب، پمپ گراندفوس.

از پمپ­ها برای لوازم گرمایشی مانند پکیچ دیواری و شوفاژ استفاده می­شود. در پکیج­های دیواری دو مبدله پمپ به صورت گرم و سرد یعنی به صورت تابستانه و زمستانه فعال است. چرا که پکیج­­های دو مبدله برای گرم کردن آب نیز باید فعالیت کند. اما در پکیج­های دیواری تک مبدل در فصل تابستان پمپ نیازی به فعالیت ندارد و از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه­تر خواهد بود.

 

حتما بخوانید: علت صدای ناهنجار پکیج دیواری

 

تعمیر پمپ پکیج دیواری

در واقع پمپ پکیج دیواری یکی از اصلی­ترین قسمت­های پکیج می­باشد و برای تعمیر آن باید تخصص و تسلط کافی بر قطعات و کارایی و قلق آن­ها داشت. همیشه پمپ­ ها باید هواگیری شده و برای تعمیر آن باید به متخصصین مراجعه کرد تا از بروز مشکلات بیشتری جلوگیری شود. پس می­توان با مراجعه به متخصصین این کار به تعمیر پمپ پکیج دیورای پرداخت و بعد از تعمیر نیز به نکات نگهداری از پمپ توجه شود تا از تکرار بروز نقص جلوگیری شود.

مشاوره دیجی امداد رسان

آشنایی با قطعات پمپ پکیج دیواری

در واقع برای جلوگیری از افت فشار آب در یک مدار بسته از پمپ استفاده می­شود که به صورت گردشی عمل می­کند. پمپ پکیج دیواری دارای 3 قطعه می­باشد: قست سیم پیچ، قسمت چرخنده و محور اصلی پروانه پمپ، قسمت کیت برق. اگر هر کدام از این قسمت­ها دچار نواقصی بشوند دارای علایمی خواهند بود:

تشخیص خرابی سیم پیچ

اگر از پمپ پکیج دیواری ظاهری نامطلوب و بوی سوختگی احساس شود. دلیل آن راهیابی آب به داخل سیم پیچ است و در صورتی سیم پیچ پمپ خراب خواهد شد که قسمت اورینگ شفت دچار نقصی شده باشد.

 

تشخیص و علایم خرابی چرخنده پمپ

اگر در هنگام کار کردن پمپ صدای خیلی زیادی به گوشی رسید به معنای خرابی چرخنده (روتور) پمپ می­باشد که این به دلیل ضعف در اتصال پروانه به پمپ و ساییده شدن محور چرخنده خواهد بود.

 

تشخیص و علایم خرابی کیت برق

به طور معمول وقتی خرابی کیت برق اتفاق می­افتد که کیت برق سوخته باشد. البته گاهی تعمیرکاران سوختن کیت برق را به سوختن پمپ پکیج دیواری تلقی می­کنند. اما می­توان با تعویض کیت برق در پمپ­های گراندفوس به تعمیر پکیج بپردازیم.

تمامی قطعات پمپ در صورتی می­تواند کارایی مناسبی داشته باشند و پکیج را در یک حالت نرمال نگه دارند که از کیفیت مناسبی برخوردار باشد و از قطعات استاندارد در ساخت پکیج دیواری استفاده شده باشد. بنابراین پکیج­های دیواری برند می­توانند انتخابی مناسبی برای خرید باشند چرا که امتحان خود را پس داده­اند.

 

تنظیمات و طرز کار پمپ پکیج دیواری

پس از اینکه با قطعات پمپ پکیج آشنایی پیدا کردید. می­توان برای یادگیری تنظیمات پمپ پکیج دیواری اقدام کرد. می­توان این تنظیمات را از تکنسین یا دفتره راهنما آموزش دید. چرا که هر گونه عملکرد ضعیف یا توقف پکیج وابسته به پمپ پکیج خواهد بود. طرز کار پمپ پکیج دیواری را به این صورت است که در فصل سرما پکیج دو وظیفه اصلی را برای گرمایش به عهده دارد:

 

گرمایش منزل، گرمایش آب

به همین دلیل به طورمداوم پمپ در حال کار کردن است اما در فصل تابستان گرمایش منزل یا شوفاژها انجام نمی­­گیرد و به همین دلیل پمپ فقط زمانی کار می­کند که فرد از آن استفاده کند و پکیج همان لحظه روشن شده و آب گرم به بیرون لوله­ ها منتقل می­ شود.

اگر به صورت مداوم پمپ دارای نواقصی در عملکرد داشته باشد نیاز هست تا به تعمیر برد پکیج پرداخته شود. پمپ پکیج دیواری از نوع دو مبدله بسیار کاربردی­تر از انواع دیگر آن می­باشد و کارایی بهتری نسبت به دیگر انواع دارد.

 

هواگیری پمپ پکیج

معمولا هواگیری پمپ پکیج در اوایل زمستان زمانی که شوفاژها شروع به کار می­کنند نیاز است. هواگیری پمپ پکیج کار خیلی سختی نیست اما با یک آموزش اصولی می­توان این کار را انجام داد. اگر هواگیری هر سال انجام گیرد با ایجاد صدا و عملکرد نامناسب روبرو نخواهد شد. هواگیری پمپ پکیج بیشتر با پیچ مخصوص در انتهاب پمپ صورت می­گیرد.

ابتدا لازم است آب گرم را باز کنیم تا پمپ به کار بیفتد بعد با یک پیچ گوشتی دو سو پیچ را به سمت خلاف عقربه­­های ساعت می­ چرخانیم. البته قبل از آن بهتر است یک دستمال خشک زیرش بگیریم تا آب خارج شده از داخل دستگاه را بگیرد. زمانی هواگیری پمپ درست انجام می­گیرد که خروج هوا با آب و حباب و صدا همراه باشد.

البته این کار نیاز به تخصصی خاص ندارد. بعد از اینکه هواگیری انجام شد می­توان پیچ را در جهت عقربه­ های ساعت چرخاند و آن را محکم کرد. بعد از محکم کردن پمپ متوجه خواهید شد که دیگر صدای پمپ پکیج دیواری کمتر شده است.

 

حتما بخوانید: فلومتر پکیج چیست 

مشاوره دیجی امداد رسان

نواقص احتمالی پمپ پکیج دیواری

پمپ پکیج دیواری ممکن است پس از خرید و حتی پمپ استاندارد داشتن به دلایلی دچار مشکلاتی شود با آشنایی و شناسایی نواقص می­توان از سوختن پمپ جلوگیری کرده و از روش­های مقرون به صرفه برای تعمیر پمپ اقدام کرد. نواقص احتمالی پمپ پکیج دیواری شامل موارد زیر می­باشد:

  • فعالیت پمپ بدون گردش آب در سیستم و علایم آن بیش از حد گرم شدن است.
  • مقدار زیادی از جرم و آلودگی­ها درون پمپ حبس شده است.
  •  صدای بیش از حد پمپ پکیج دیواری به دلیل وجود هوا در پمپ می­باشد.
  • عدم کارایی پمپ به طور کامل.
  •  نشتی پمپ پکیج دیواری به دلیل نصب اشتباه.
  • عدم کارایی پکیج و پمپ به طور همزمان.
  •  یکسره شدن عملکرد پمپ.

 

تست پمپ پکیج دیواری

پمپ پکیج دیواری دارای قطعات متناسب با سیستم گرمایشی و پمپ آب به سمت لوله­ها خواهد بود. تست پمپ پکیج دیواری یکی از وظایفی است که می­توان آن را به راحتی و بدون تخصص لازم انجام داد. برای تست پمپ پکیج روی آن یک صفحه بازدید وجود دارد که می­توان از آن قسمت به نواقص پی برد.

در صورت گیرپاژ بودن پمپ با یک پیچ گوشتی محور روتور را بچرانید تا محور به حرکت در بیاید و مشکل آن حل شود. می­توان در هنگام خرید و قبل از خرید تست پمپ پکیج را انجام داد تا از خرابی آن اطلاع یابید.

 

قیمت تعمیر پمپ پکیج دیواری

پمپ پکیج دیواری کمیاب است و به همین دلیل قیمت گرانتری نسبت به قطعات دیگر دارد و اما می­توان با اطلاع از نحوه درست پمپ­ها و یا استفاده از کارشناس متخصص با تعمیر این دستگاه هزینه کمتری را پرداخت و برای خانواده صرفه­ی اقتصادی داشته باشد.

برای خرید پمپ پکیج دیواری می­توان به وبسایت­های فروش شرکت­های وارد کننده یا تولید کننده این قطعه مراجعه کرد و شرکت­ها نیز پاسخگوی مشتریان در تمام ساعات شبانه روز از طریق تلفن ثابت می­باشند. بنابراین برای تعویض پمپ پکیج دیواری و پمپ جدید بهتر است این کار را به متخصصین تعمیرکار بسپارید تا پمپ استاندارد و بدون نقصی را خریداری کنید. مجموعه دیجی امداد رسان در زمینه فروش قطعات پکیج دیواری نیز فعالیت دارد.

 

نکاتی در رابطه با  پمپ پکیج دیواری

در این مقاله آنچه را که باید درباره پمپ پکیج دیواری بدانیم یاد گرفتیم اما باز گویی چند نکته ضروری است:

  •  پمپ پکیج یک قطعه بسیار حساس است و در صورت خرابی توصیه نمی­شود دست به پیچ گوشتی شوید و بهتر است تا از تعمیرکاران و متخصصین این کار کمک بخواهید.
  • بیشترین عملکرد پکیج دیواری در زمستان و فصل سرما است که رادیاتورها برای گرم کردن محیط روشن می­شوند و بهتر است زمان سرویس پمپ و پکیج را در اوایل زمستان قرار دهید.

مشاوره دیجی امداد رسان

4.6/5 - (8 امتیاز)

مطالب مرتبط

۱ نظر در “هر آنچه که در مورد پمپ پکیج دیواری باید بدانید

  1. MOKRI گفت:

    باسلام خدمت استادکاران محترم؛ آیا علاوە برسیستم گرمایشی جهت رفت وبرگشت آب،پمپ داخل پکیج وظیفە حرکت آب گرم مصرفی راهم بە عهده دارد؟ باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *