مطالب آموزشی

هزینه تعمیر پکیج با مالک یا مستاجر است ؟

هزینه تعمیر پکیج با مالک یا مستاجر

مشکلات مربوط به هزینه های تعمیر پکیج، همیشه بحثی بوده که بین مالک و مستاجر موجب ایجاد بحث و مشاجره شده است. چرا که هر یک خود را در مورد موضوع هزینه تعمیر پکیج صاحب حق می­ دانند. برای مشخص شدن درستی هریک از طرفین باید مشکل از نظر قانونی نیز بررسی شود. چراکه قانون هم برای مالک و هم برای مستاجر حق و حقوقی را در نظر گرفته است.

در چند سال گذشته سیستم گرمایشی و آب گرم آپارتمان ها توسط موتورخانه فراهم می شد، که رسیدگی به تجهیزات موتورخانه بسیار پر هزینه و از جهت نگهداری تجهیزات نیز نیازمند به یک مکان مجزا بود.

در ساختمان هایی نیز که موتور خانه وجود نداشت از آبگرمکن، برای تامین آب گرم استفاده می شد. اما امروزه ساختمان های نو ساخت مجهز به پکیج هستند که عملکرد هر دو نوع سیستم گرمایشی یعنی آبگرمکن و موتور خانه را دارا می باشد و جایگزین بسیار خوبی برای آنها تبدیل شده است. چرا که هزینه تعمیرات پکیج و رسیدگی به آن در مقابل موتورخانه بسیار کمتر است.

مشاوره دیجی امداد رسان

آیا هزینه تعمیر پکیج با موجر است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر پکیج با موجر است یا مستاجر ؟این سوالی است که در اکثر مواقع از طرف موجر یا مستاجر پرسیده می شود. اما پاسخ درست به این سوال چیست؟ هزینه تعمیر پکیج بر عهده کدامیک می باشد؟ آیا هزینه تعمیرات پکیج مستاجر را مالک باید بپردازد یا بر عهده خود مستاجر است؟

اما بگذارید پاسخ به این سؤال را از مرجع قانونی بیان کنیم:

بر اساس قانون تملک آپارتمان، در ماده ۴۸۶ این قانون چنین آمده است که: «تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستاجره برای امکان انتفاع از آن لازم است به عهده مالک است مگر آنکه شرط خلاف شده یا‌ عرف بلد بر خلاف آن جاری باشد و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستاجره لازم میباشد».

اما بر طبق ماده ۲۰ قانون مربوط به مستاجر و مالک سال ۱۳۵۶، رسیدگی به این اختلاف ها و کشمکش ها بین مالک و مستاجر تا اندازه ای راحت تر شده است. چرا که با استناد به این قانون هزینه های مربوط به تعمیرات در دو دسته تعمیرات کلی و جزئی یا سطحی دسته بندی شده است.  تمامی هزینه های مربوط به تعمیرات کلی به عهده مالک و هزینه های مربوط به تعمیرات جزئی و سطحی به عهده مستاجر می باشد.

از طرفی تعمیرات کلی و جزئی نیز با توجه به عرف منطقه و مکانی که ساختمان در آنجا واقع شده تشخیص داده می شود. از جمله هزینه­های جزئی که مستاجر آنها را متقبل می شود، می­توان به تعمیر چراغ­ها، تعویض شیر­های آب، چراغ­های سوخته و یا تعمیر کلید و پریز­ها اشاره کرد.

برخی از تعمیرات واحد مسکونی کلی هستند و صاحب خانه باید هزینه رسیدگی به آن ها را قبل از تحویل محل اجاره به مستاجر عهده دار باشد من جمله: هزینه تعمیر انشعابات فاضلاب، آب، گاز، هزینه تعمیر سقف، هزینه تعمیرات مربوط به کلیه تاسیسات که هزینه تعمیر پکیج نیز شامل آن می باشد.

 

هزینه تعمیرات پکیج مستاجر را چه کسی باید بپردازد؟

هزینه تعمیرات پکیج مستاجر را چه کسی باید بپردازد؟

قبل از پاسخ به این سوال که چه کسی هزینه تعمیرات پکیج مستاجر را می بایست پرداخت کند، در مرحله اول به این نکته باید توجه کرد که مالک، واحد اجاره ای را چگونه به مستاجر تحویل داده است. آیا وضعیت پکیج در زمان تحویل مالک سالم بوده است یا نه؟

در کل هزینه تعمیر پکیج در دسته تعمیرات کلیدا ساختمان قرار دارد که پرداخت هزینه با مالک است، اما اگر پکیج سالم به مستاجر تحویل داده شده باشد و نقض ایجاد شده از روی سهل انگاری در سرویس به موقع پکیج و استفاده نادرست از آن باشد، پرداخت این هزینه بر عهده مستاجر خواهد بود.

عضو اصلی و در واقع مرکز کنترل سایر اجزای یک پکیج، همان برد پکیج است. اگر مشکلی در کارکرد برد ایجاد شود، تمام قسمت­های پکیج را تحت تاثیر قرار می­دهد و مانع از عملکرد درست آن می­شود.

  مشاوره دیجی امداد رسان

هزینه تعمیر برد پکیج با مالک یا مستاجر است؟

هزینه تعمیر برد پکیج با مالک یا مستاجر است؟

هزینه تعمیر پکیج  همان طور که در قانون آمده بر عهده مالک است. برای تعین اینکه هزینه تعمیر برد پکیج با مالک یا مستاجر است، باید دلیل خرابی برد مشخص شود. خرابی برد پکیج به دو دلیل می­تواند بروز کند. دلیل اول ناشی از استهلاک قطعه­ ی برد در گذر زمان است و دلیل دیگر که سر ریز شدن آب از پکیج است بر اثر عدم رسیدگی و سرویس کاری نامنظم پیش می آید که در این صورت هزینه تعمیر برد پکیج با مستاجر است.

سخن آخر

دیجی امداد رسان یکی از فعال ترین مجموعه ها در زمینه سرویس و تعمیرات انواع لوازم خانگی و فروش قطعات پکیج دیواری از جمله انواع پکیج، انواع کولر گازی، انواع جارو برقی، انواع ماشین لباسشویی، انواع یخچال فریزی، انواع سشوار، انواع ماکروفر و … در تهران و کرج می باشد. این مجموعه با بهره مندی از بهترین و با دانش ترین کارشناسان در زمینه تعمیرات و سرویس انواع لوازم خانگی آماده ارائه کلیه خدمات در این زمینه ها در کلیه نقاط شهر تهران و کرج می باشد.

3.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهی در مورد “هزینه تعمیر پکیج با مالک یا مستاجر است ؟

  1. مجتبی گفت:

    سلام.من سه ماهه که مستاجرم.پکیج دچار مشکل شده و نیاز به سرویس کلی داره.طبق گفته تعمیرکار بالای پنج ساله که پکیج سرویس نشده.حالا هزینه سرویسش برعهده کیه؟مرسی

  2. محمد رضا گفت:

    سلام اگر سرویس نشده با مالک است .سرویس کنید و سالم تحویل بدهید مشکلی بوجود آمد با مستاجر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *