مطالب آموزشی

نحوه تخلیه آب رادیاتور شوفاژ در تابستان

تخلیه آب رادیاتور شوفاژ

عدم تخلیه آب رادیاتور شوفاژ، می تواند منجر به روشن نشدن پکیج شود. بهترین زمان ها برای تخلیه آب داخل رادیاتور شوفاژ، در ابتدای فصل سرما و انتهای آن می باشد. دانستن روش تخلیه آب رادیاتور شوفاژ یک ضرورت و الزام می باشد، تا در آینده مجبور به پرداخت هزینه های زیاد تعمیرات سیستم گرمایشی نشوید. نحوه صحیح هوا گیری شوفاژ و سرویس به موقع به شما کمک می کنید تا دستگاه شما مشکلات کمتری داشته باشد.

مشاوره دیجی امداد رسان

چرا تخلیه آب رادیاتور شوفاژ در تابستان مهم است ؟

تخلیه آب رادیاتور شوفاژ از امور مهم نگهداری این نوع سیستم گرمایشی است. لوله های آب گرم در داخل رادیاتور، گرمای خود را به محیط اطراف منتقل می کند. انتقال گرما به محیط اطراف سبب کاهش دمای لوله های آب می شوند، که در چرخه ی انتقال، آب سرد دوباره وارد پکیج شده تا این فرآیند را برای انتقال گرما، دوباره تکرار نماید.

اگر چرخه ی انتقال آب، کوچکترین مانعی ایجاد شده باشد، کل فرآیند تحت تأثیر قرار می گیرد، و بهره وری سیستم گرمایشی به شدت کاهش پیدا می کند. این مانع که مهمترین دلیل آن تجمع رسوبات است، باعث می شود، گرمای یکسان در سیستم گرمایشی ایجاد نشود.

تخلیه آب داخل رادیاتور سبب کاهش رسوبات قسمت زیرین رادیاتور می شود، که به بهبود توزیع گرما کمک می نماید.  اگر نیاز به انتقال و جابجایی رادیاتور دارید، یا می خواهید برای مدتی آن را خاموش نمایید، باید جهت جلوگیری از انسداد لوله ها، حتماً تخلیه آب رادیاتور شوفاژ را انجام دهید.

در ادامه به نحوه تخلیه آب رادیاتور شوفاژ خواهیم پرداخت که، مطمعناً برای نگهداری سیستم گرمایشی و افزایش طول عمر آن واجب است. عدم تخلیه آب رادیاتور شوفاژ، حتی می تواند منجر به روشن نشدن پکیج شود. در زمان جریان داشتن آب داخل رادیاتور، اگر صدایی را از لوله ها شنیدید، یعنی رادیاتور شما نیاز به تخلیه آب و هواگیری دارد.

بهترین زمان ها برای تخلیه آب داخل رادیاتور شوفاژ، در ابتدای فصل سرما و انتهای آن می باشد. دانستن روش تخلیه آب رادیاتور شوفاژ یک ضرورت و الزام می باشد، تا در آینده مجبور به پرداخت هزینه های زیاد تعمیرات سیستم گرمایشی نشوید. یکی از علت های سرد بودن رادیاتور شوفاز تخلیه نشودن صحیح آب رادیاتور می باشد.

 

چگونه آب رادیاتور شوفاژ را تخلیه کنیم؟

چگونه آب رادیاتور شوفاژ را تخلیه کنیم؟

قبل از پرداختن به روش تخلیه آب شوفاژ، باید ابتدا کارهای را پیش از تخلیه آن انجام دهید. نخست قبل از تخلیه آب داخل رادیاتور شوفاژ باید سیستم گرمایشی را خاموش نمایید، تا کاملاً سرد شود.

باید زیر شیر تخلیه لوله های رفت و برگشت رادیاتور، دو ظرف بزرگ قرار دهیم. حتما دستمال پارچه ای آبگیر همراه داشته باشید. برای جلوگیری از توازن سیستم گرمایشی، از قلم و کاغذ برای ثبت تعداد چرخش های شیر رادیاتور کمک بگیرید. آچار فرانسه، انبردست یا آچار مناسب برای چرخش مهره ی شیرهای رادیاتور واجب است.

 

در زیر به مراحل نحوه تخلیه آب رادیاتور شوفاژ اشاره خواهیم نمود:

در زیر به مراحل نحوه تخلیه آب رادیاتور شوفاژ اشاره خواهیم نمود:

  • گام اول: لوله های رفت و برگشت و شیرهای آنان را بیابید و زیر آن ها ظرف قرار دهید. در زیر ظرف ها و اطراف آن ها را پارچه ی آبگیر قرار دهید تا در صورت پاشش آب به اطراف، دچار مشکل نشوید.
  • گام دوم: شیرهای رفت و برگشت رادیاتور را ببندید. شیر بالایی که به شیر رفت معروف است به راحتی در جهت چرخش عقربه های ساعت بسته خواهد شد. شیر پایین رادیاتور که به شیر برگشت معروف است، به علت استحکام بالا، باید توسط آچار و با چرخاندن مغزی شیر که زیر درپوش آن قرار گرفته، انجام شود. تعداد چرخش هرکدام از پیچ ها را روی کاغذ یادداشت نمایید، تا پس از اتمام عملیات تخلیه آب رادیاتور شوفاژ، طبق آن تنظیم نمایید.
  • گام سوم: حال باید با استفاده از آچار فرانسه، مهره ماسوره ی متصل به انتهای شیر پایین رادیاتور را چرخانده تا، تخلیه آب شوفاژ صورت گیرد. صبر کنید تا تمام آب رادیاتور به طور کامل تخلیه شود.
  • گام چهارم و نهایی: پس از تخلیه کامل آب مهره ماسوره ی شیر پایین را ببندید، و پس از باز نمودن لوله های رفت و برگشت، فشار پکیج را چک نمایید تا بین اعداد 1 و 2 قرار داشته باشد. برای رساندن فشار پکیج به عدد 2، از پیچ کوچک تنظیم، که در زیر آن قرار دارد، کمک بگیرید.

مشاوره دیجی امداد رسان

چرا تخلیه آب رادیاتور در تابستان را جدی بگیریم؟

چرا تخلیه آب رادیاتور در تابستان را جدی بگیریم؟بسیاری از پکیج ها قابلیت استفاده در تابستان را نیز دارند. وجود حالت تابستانه در پکیج و رادیاتور ها سبب می شود، پکیج با کمترین توان خود و برای استفاده ی آب گرم مصرفی و بهداشتی، شروع به کار کند.

با تخلیه آب شوفاژ در تابستان، باعث افزایش طول عمر سیستم گرمایش شما در زمستان، ایجاد ایمنی بیشتر، جلوگیری از رسوب و تولید فشار مناسب جهت کاهش بار آب در لوله ها می شود.

تخلیه آب داخل رادیاتور در تابستان جزء اولویت های نگهداری سیستم گرمایشی است. با جدی گرفتن تخلیه آب رادیاتور شوفاژ دیگر نگران، ایجاد مشکلات آتی آن نباشید.

 

سخن آخر 

دیجی امداد رسان یکی از فعال ترین مجموعه ها در زمینه سرویس و تعمیرات انواع لوازم خانگی از جمله تعمیرات پکیج، انواع کولر گازی، انواع جارو برقی، انواع ماشین لباسشویی، انواع یخچال فریزی، انواع سشوار، انواع ماکروفر و … در تهران و کرج می باشد. این مجموعه با بهره مندی از بهترین و با دانش ترین کارشناسان در زمینه تعمیرات و سرویس انواع لوازم خانگی آماده ارائه کلیه خدمات در این زمینه ها در کلیه نقاط شهر تهران و کرج می باشد.

مشاوره دیجی امداد رسان
4/5 - (24 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *