مطالب آموزشی

معرفی پکیج ایمرگاس، بررسی قطعات و عملکرد آنها

پکیج دیواری ایمرگاس

در این مقال در مورد قطعه شناسی ، باز و بسته کردن قطعات پکیج ایمرگاس و تست عملکرد آن ها شما را بیشتر آشنا می کنیم. پکیج ایمرگاس یکی از برند های پکیج در بازار می باشد که طرفداران زیادی دارد و از آن به عنوان یک سیستم گرمایشی و برای گرم کردن آب مصرفی استفاده می شود.

قطعات تشکیل دهنده پکیج ایمرگاس

✔  کیت جرقه زن ها

✔  فن

 پمپ آب

شیر سه طرفه

  ورودی شهر ۲۲۰۷

 بوبین شیر گاز

خروجی و ورودی ترانس منبع تغذیه

پرشر فن

فیوز حد

ماژولار شیر گاز

 یون حسگر

 فلو سنسور

گیج و پرشر آب دیجیتال

  سوکت دیس پلی

 NTC گرمایش و آب گرم مصرفی

ترموستات اتاقی

مشاوره دیجی امداد رسان

تقسیم بندی قطعات تشکیل دهنده پکیج ایمرگاس

قطعات پکیجدمرا  را به دو دسته تقسیم می کنیم: ۱) قطعات الکترونیکی ۲) قطعات مکانیکی

 قطعات الکترونیکی خود به سه دسته تقسیم می شوند:

۱) بردها که وظیفه کنترل و اجرای برنامه های درخواستی را که در آن ذخیره شده است را دارند.

۲) قطعاتی که فقط به فرمان برد کنترل اجرای عملیات می کنند که معمولاً از برق ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت تغذیه می شوند.

۳) قطعاتی که تغییرات را به برد کنترل گزارش می دهند و برد به نسبت این اخبار به قطعات مجری فرمان دستور انجام عملیات را صادر می کند.

برد اصلی کنترل در پکیج ایمرگاس

در پکیج ایمرگاس بردها وظیفه دارند نسبت به شرایط اعلام شده توسط سنسور، دما و برنامه های ذخیره شده به قطعات مجری فرمان مانند پمپ، شیر گاز، جرقه زن، فن و شیر سه راهه دستور عملکرد صادر کند. در بعضی از بردها می توان تغییراتی به نسبت شرایط مصرف کننده ایجاد کرد.
به عنوان مثال دمایی که توسط مصرف کننده برای پکیج ایمرگاس متصل به مبدل های گرمایی مانند رادیاتورها تعیین می شوند با دمای پکیجی که به سیستم گرمایش از کف متصل می شود یکسان نیستند و برای این موضوع در زمان نصب پکیج ایمرگاس می بایست برای تعیین دما توسط مشتری محدودیت ایجاد کرد.

مثال بالا یکی از تغییراتی است که ممکن است در زمان نصب پکیج و سرویس پکیج توسط سرویس کار پکیج ایمرگاس به آن نیاز داشته باشد که در پکیج های مختلف به چند روش انجام می شود. این تغییرات در برد می تواند شامل:  تغییر اختلاف دمای استارت حداکثر توان گرمایی پکیج ایمرگاس، تبدیل نوع سوخت، حداکثر دمای آب گرم مصرفی و… باشد.
در بعضی از برندها برای راحتی کار و صرفه اقتصادی و انبارداری راحت تر در همه مدل ها از یک برد کنترل پیشرفته استفاده شده است. این برد می تواند برای همه مدل ها کارایی داشته باشد و فقط با تغییراتی می توان این برد را در مدل های مختلف که از نظر توان، نوع کار و نوع تهویه متفاوت هستند، به کار برد.

مشاوره دیجی امداد رسان

نصب، سرویس، عیب یابی و تعمیر پکیج ایمرگاس

در تعمیرگاه مجاز ایمرگاس

 

 

جهت مشاوره یا درخواست خدمات با ما تماس بگیرید

خرابی پکیج چه دلایلی دارد؟

دلایل مختلفی باعث خرابی ایجاد نقص در پکیج ها می شود، هر بیشتر درمورد عملکرد و سیستم داخلی انواع مختلف پکیج ها اطلاعات داشته باشیم راحت تر می توانیم درکی از علت خرابی پکیج ها داشته باشیم،  پکیج ها با توجه به اینکه دیواری و یا زمینی هستند سیستم های جداگانه ای دارند، در این قسمت شما را قطعات پکیج که احتمال دارد دچار خرابی شوند آشنا می کنیم: سیستم گاز رسانی و همچنین سیستم خروج محصولات احتراق عبارتند از: فن یا کلاهک تعدیل، شیر کنترل گاز, مشعل, جرقه زن, سیستم یونیزاسیون می باشد. سیستم هیدرولیکی پکیج عبارتند از: پمپ, مبدل اصلی و ثانویه. سیستم کنترلی پکیج عبارتند از: کنترل, کنترلرهای فشار و جریان آب, سنسورهای دما یا NTC ترموستات حد.

هر بخش از سیستم پکیج و یا قطعات پکیج ممکن است دچار خرابی و یا نقص در نحوه عملکرد آن شود از همین رو بهتر است تا با سیستم داخلی پکیج ها و نحوه عملکرد آن ها بیشتر آشنا شوید جهت تشخیص خرابی پکیج بهتر است طرز کار پکیج رابدانید.

در این بخش شما را با برخی از مفاهیم در رابطه با سیستم و کارکرد پکیج ها آشنا می کنیم.

درخواست: عملی که باعث روشن شدن پکیج می شود را درخواست می گویند، به ور کلی درخواست نیاز پکیج جهت روشن شدن می باشد. به عنوان مثال باز کردن آبگرم مصرفی یک درخواست به شمار می آید، پایین بودن دمای آب برگشتی شوفاژ نسبت به دمای تنظیمی کاربر می باشد نمونه دیگر درخواست می باشد،

درخواست در پکیج برای روشن شدن است زمانی که مشتری نیاز به آبگرم دارد، آبگرم مصرفی را باز کرده یا مشتری نیازمند به دمای  ۸۰ درجه برای تنظیم می باشد اما دمای آب شوفاژ ۶۵ درجه است که در نتیجه پکیج باید روشن می شود و دما را به 65 می رساند یا در مورد پکیج می بایست روشن شود و آبگرم مصرفی را تامین نماید

زمانی که درخواست ایجاد شد، برد کنترل پکیج وظیفه کنترل همه جانبه سیستم را بر عهده دارد، ابتدا سیستم های ایمنی را چک می نماید. ترموستات حد ابتدا چک خواهد شد که دمای آن پایین تر از دمای نوشته شده بر روی ترموستات حد باشد. در صورتی که دمای ترموستات حد در رنج نرمال بود پرشر سویچ آب نیز چک می شود. اگر آب به میزان کافی و همچنین با فشار کافی در سیستم وجود داشته باشد برد کنترل پکیج ، پرشر سویچ فن را چک می نماید. اگر پرشر سوئیچ هوا یا فن در حالت باز بودن فن روشن می شود. حال نوبت آن رسیده که پرشر سوئیچ فن بسته شود پس بنابراین پرشر سوئیچ فن یکبار دیگر بررسی می شود این بار باید در حالت بسته باشد. تا به مرحله برد کنترل  نقصی را تشخیص نداده است در نتیجه برد کنترل توسط ترانس جرقه، دستور جرقه زدن را صادر می کند. پس از جرقه زدن شیر گاز مسیر گاز را باز نموده تا شعله تشکیل شود. در این وضعیت برد کنترل می بایست بررسی نماید که آیا شعله تشکیل شده است یا خیر. تا زمانی که درخواست وجود داشته باشد و  شعله تشکیل شده باشد برد کنترل توسط میله یونیزاسیون متوجه می شود و در نتیجه شعله پایدار خواهد ماند. اگر شعله تشکیل نشود بسته به برنامه ریزی برد تا ۳ یا ۴ بار، برد به مرحله جرقه زدن برگشته و این عمل را تکرار خواهد نمود.

مشاوره دیجی امداد رسان

روش های به کار بردن برد در پکیج ایمرگاس

روش اول: این روش با نصب اتصال ما بین شاخک های ثابتی در برد کنترل انجام می شود که به آن جامپر کردن گفته می شود.

روش دوم: در این نوع بردها تعداد کلیدهای کوچکی در قسمتی از برد کنترل نصب شده که با خاموش یا روشن کردن آن ها این تغییرات اعمال می شود به این کلیدها، دیپ سوئیچ گفته می شود.

روش سوم: این روش نیازی به در دسترسی به برد کنترل با باز کردن درب دستگاه و محفظه برد کنترل نیست. در این نوع بردها عملیات ما از طریق صفحه نمایشگر و کاباهای روی درب پکیج انجام می شود و نسبت به دیگر بر دما آسان تر است. در بردهای کمتر باز تعداد زیادی مقاومت دیاک، خازن، رله و… استفاده شده است .

اما سرویس کار پکیچ دمرا حق هیچ گونه تعمیر در ساختار اصلی برد کنترل ندارد و در صورت بروز هر گونه اتفاقی پس از تعمیرات برو مسئولیت آن به عهده سرویسکار پکیج ایمرگاس می باشد تنها مواردی که که امکان تعمیر پکیج شبانه روزی توسط سرویسکار مجاز پکیج ایمرگاس امکان دارد تعویض فیوز شیشه ای است.

کلاهک تعدیل در دستگاه بدون فن

در دستگاهای بدون فن خروج دود کلاهک تعدیل از محفظه احتراق به مجرای خروجی کنترل می شود، وظیفه دیگر کلاهک تعدیل در پکیج ایمرگاس که تا اگر محصولات احتراق از دودکش خارج نشد دستگاه متوقف شود.

محفظه احتراق در دستگاهای فن دار

اتاقکی است که به شکل یک کابین ساخته شده و عمل احتراق و تهویه در آن صورت می گیرد این کابین برای محفوظ کردن مجرای هوا ساخته شده تا زمانی که دستگاه به صورت روم سیلد نصب می شود هوای مورد نیاز از محوطه نصب دستگاه تغذیه نشود پس کلیه اتصالات بین ورق‌های و درب محفظه احتراق میبایست به صورت درزبند باشد تا زمان موش فن هوای محوطه نصب وارد محفظه احتراق نشود.

فن پکیج ایمرگاس

وظیفه فن مکش کردن هوا به داخل محفظه احتراق و بیرون راندن مواد محترقه از محفظه احتراق است فن ها از برن ۲۲۰ ولت تغذیه می کنند. البته، قسمت سیم پیچ (استاتور) بیرون از کانال آن را قرار دارد و از طرین و شفت، به بلوئر فن که داخل مجرای خروجی گاز های احتراق قرار دارد . متصل است، با توجه به ارزنه در راه را به مواد احتراق مقدار زیادی گرما به بیرون از پکیج پرتاب می شود می شوند، در نتیجه دمای خروجی از لوله دود کش بسیار گرم است. بنابراین مصرف گاز دستگاهای فن دار بیشتر از د دستگاهای بدون فن است. در نتیجه، در دستگاه های فن دار به روش مختلف مقدار جریان هوای در حال عبور محفظه احتراق کنترل می شود تا مصرف گاز دستگاه کمتر شده و بازدهی بیشتری داشته باشد.

کنترل هوای خروجی در پیکج دمرا از دود کش به چند روش انجام می شود که به آن کاهنده جریان هوا گفته می شود:

روش اول

 دهانه خروجی فن معمولا ۶۰ میلی متر است که در صورت کم کردن دهانه خروجی توان مقدار هوای خروجی فن را کنترل کند. این عمل توسط حلقه هایی که در سایزهای مختلف توسط شرکت سازنده در دستگاه قرار می گیرند انجام می شوند. اندازه حلقه به نسبت طول دوره و میزان مقاومت مسیر دودکش تعیین می شود که در برندهای مختلف متفاوت است و برای اطلاع بیشتر می بایست به دفترچه فنی همان دستگاه مراجعه کرد.

روش دوم

 در این روش دریچه ای در دهانه خروجی لوله دودکش قرار دارد که در حالت عادی به صورت عمودی می باشد و حرکت آن به صورت افقی دهانه مسدود می شود. پس با تنظیم کردن این دریچه که به آن آمپر گفته می شود می توان مقدار هوای خروجی از فن راه کنترل کرد .

روش سوم

در این روش هیچ گونه عملی توسط سرویسکار پکیج ایمرگاس  انجام نمی شود  نوع فن در این  دستگاه متفاوت است به این فن ها مدولار یا تنظیمی گفته می شود ابتدا فن به دور زیاد شروع به کار می کند در این زمان مقاومت مسیر دودکش تو سط پرشر فن اندازه گیری میشود سپس دور فن به مقدار لازم تنظیم می شود پس در نتیجه مقدار هوای خروجی تا اندازه زیاد کاهش می یابد.

مشاوره دیجی امداد رسان

ونتوری پکیج ایمرگاس

طبق قوانین فیزیک سیالات هر گاه قطر مسیر عبور سیالی که با سرعت در حال حرکت است را کاهش دهیم و دوباره افزایش دهیم اگر در قسمت باریک تر سوراخی به بیرون ایجاد کنیم، نه تنها سیال از مسیر بیرون نمی رود بلکه در زمان عبور سیال از این قسمت عمل مکش ایجاد می شود، این عمل را ونتوری گویند. نوعی از ونتوری: مسیر مکش ونتوری، مسیر خبری جریان مرا.

عمل ونتوری پکیج

از این قانون در خروجی فن استفاده شده است و قسمت مکش را به یک سنسور متصل کرده تا در صورت هر گونه اختلال در عبور جریان مانند گرفتگی در مسیر دودکش یا از کار افتادگی فن، عمل مکش متوقف شود و در نتیجه این عمل سنسور متصل به ونتوری به برد کنترل گزارش می دهد. به محض گزارش سنسور مبنی بر نقص در تهویه برد کنترل مشعل را خاموش می کند و کد خطای مربوط به سیستم تهویه نمایش داده می شود.

مشاوره دیجی امداد رسان

نصب، سرویس، عیب یابی و تعمیر پکیج ایمرگاس

در تعمیرگاه مجاز ایمرگاس

 

 

جهت مشاوره یا درخواست خدمات با ما تماس بگیرید

پرشر سوئیچ فن پکیج دیواری ایمرگاس

سنسوری لیست که از طریق مجرای باریکی به ونتوری متصل شده است تغییراتی فشار  در ونتوری به پرشر اعمال می شود و در نتیجه با انجام این عمل دیافراگم داخل پرشر به سمت قسمت مکش کشیده شده تا پلاتین های متصل به آن وصل شود.

 تغییرات فشار در مجرای خروجی فن را می توان با دو شیلنگ به پرشر فن متصل کرد یکی از شیلنگ ها که به قسمت وسط ونتوری متصل شده است در پرشر فن به لوله ای که با نشان منفی علامت گذاری شده است و شلنگ دوم به صورت مستقیم بر مجرای خروجی فن قرار دارد به لوله ای که با علامت مثبت علامت گذاری شده متصل می شود.

 

مبدل حرارتی پکیج دیواری ایمرگاس

در پکیج ایمرگاس به لوله های مارپیچ که به وسیله تعداد زیاده تیغه به هم‌متصل شده اند تا برابر شعله مشعل قرار گیرند و گمراهی شعله  را به آب داخل خود انتقال دهند مبدل حرارتی گفته می شوند. مبدل ها معمولا از فلز مس ساخته شده‌اند  تا رسانایی خوبی داشته‌باشند  و از نظر قسمت ارزانتر باشند ،اما مبدل های هم هستن از جنس استیل که قسمت ان ها بیشتر است مبدل های استیل نسبت به مبدل های  مسی بازدهی بیشتری دارند اما به علت قسمت زیاد در همه دستگاها استفاده نمی شود.

مبدل های حرارتی به دو دسته تقسیم می شوند :

۱ تک ‌منظوره

۲ دو منظوره

مبدل های تک‌ منظوره:

شامل یک ‌مسیر حرکت سیال می باشد و فقط آب مدار گرمایشی از آن عبور می کند.

مبدل های دو منظوره :

شامل دو مسیر حرکت سیال  هستن که از داخل یکدیگر عبور میکنند این مسیرها برای آب مدار گرمایشی و اب مدار مصرفی طراحی شده اند .در مبدل های حرارتی تعداد تیغ  های متصل  کننده به آن ها فین گفته می شود بسیار مهم است اینکه هرچه قدر تعداد پره های فین بیشتر باشد گرمایه بیشتری را از شعله دریافت می کند ،اما می تواند انسدادی در مسیرعبور جریان دود ایجاد کند به همین  خاطر در دستگاهای فن دار از مبدل هایی استفاده میشود که تعداد پره های فین ان ها به نسبت به دستگاه بدون فن بیشتر است تا در زمان عمل کرد فن و خروج محصولات احتراق با سرعت زیاد مقدار بیشتری از گرمایه شعله  جذب مبدل شود.

دردستگاه های دو مبدله آبگرم مصرفی دراین قسمت گرم می شود در مبدل ثانویه لایه لایه هایی از جنس مس واستیل وجود دارد که در بین آن ها به صورت یک درمیان آب مدار گرمایی وآب مصرفی درجهت مخالف یکدیگر حرکت می کنند تا آب مدار گرمایی که در مبدل اصلی گرم شده است گرمای خود را به لایه های مبدل ثانویه انتقال دهد دوران طرف آب مدار مصرفی گرما را دریافت کرده و خارج شود مسیرهای داخلی مبدل ثانویه به صورت مارپیچ از بین یکدیگر عبور می کنند تا گرمایه بیشتری منتقل شود.

در رویه مبدل ثانوی چهار ورودی خروجی قرار دارد سوراخ های که در طول مبدل در مقابل همدیگر قرار دارند باهم مرتبط  هستند مبدل ثانویه  از طریق دو پیچ به بدنه کلکتور مبدل نگه  داشته می شود ما بین‌مبدل ثانویه و بدنه  کلکتور اورینگ های  قرار می گیرد تا وظیفه ابتدب را انجام دهد در بعضی از مبدل های ثانویه یکی از نخل های اتصال پیچ یا سوراخهای ورودی و خروجی در یک راستا قرار  دارند و طرف دیگر مبدل در یک راستا نیستند این عمل برای جلو گیری از  نصب عکس جهت صحیح می باشد در دستگاه های دو مبدل برای کنترل مسیر حرکت آب گرمایی در بین مسیرهای مبدل ثانویه و سیستم گرمایی ساختمان از یک شیر سه راهی استفاده می کنند شیر سه راه در مسیر رفت نصب می کنند.

مشاوره دیجی امداد رسان

منبع انبساط  در پکیج ایمرگاس

همانطور که می دانید آب  مدار گرمایش در یک مدار کاملا بسته به گردش در می آید تا بتواند گرمایه جذب  شده را در مبدل حرارتی را به سیستم انتقال گرمایی ساختمان برساند مسلم است وقتی آب را در یک ظرف بسته گرم کنیم به علت انبساط آب فشار وارد به دیواره هاای ظرف افزایش میابد و احتمال خطر وجود دارد  به همین علت در مدار گرمایی یک مدار بسته‌است قطعه ای به نام منبع انبساط نصب میشود تا در هنگام گرم شدن اب مقدار ای اضافه را در خود جای داده و پس از سرد شدن به مدار باز گرداند این عمل توسط یک دیافگرام که در وسط منبع انبساط قرار دارد انجام می شود. یک طرف این دیافراگم هوا و نیتروژن با فشار یکبار یا ( ۱۴/۷    psi  ) قرار دارد.

در حالت خالی بودن دستگاه از آب دیافگرام به دیواره سمت آب چسبیده است پس از آب گیری کردن پکیچ و بالا بردن فشار تا یک و نیم بار دیافگرام در حالت وسط می ایستد زیرا هوای داخل محفظه متراکم شده و با فشار آن افزوده می شود این عمل در زمانی است که مدار گرمایش سرد باشد و پس از گرم شدن و بالا رفت فشار در مدار گرمایی آرام ارام دیافگرام به سمت دیواره مخزن هوا فشرده می شود تا تعادل فشار در مدار گرمایی رعایت شود .

عمل کرد منبع  انبساط در پکیج ایمرگاس

منبع انبساط می تواند گرد باشد و در پشت دستگاه قرار می گیرد و می تواند به صورت مستطیل در حالت ایستاده در کنار محفظه احتراق قرار گیرد.

کلید حد

این قطعه را در پکیج های ایمرگاس با نام هایی مختلفی می‌شناسند کلید حرارتی،  کلید حد، لیمیت سوئیچ

کلید حرارتی یک قطعه ایمنی  است که برو روی مبدل یا در مسیر خروجی آب از مبدل قرار می گیرد وظیفه این کلید این است که در زمان  گرم شدن بیش از حد مجاز اب برای جلو گیری از  خطر و صدمه زدن به قسمت های دیگر به برد کنترل خبر می دهد و برد مشعل را خاموش می کند.  این عمل توسط یک مدار برقی که در حالت نرمال و حالت خطر باز بسته می شود گزارش داده می شود

یعنی این کلید می تواند در حالت عادی مدار برقی باز داشته‌باشد و در حالت خطر بسته شود  کلید حرارتی در دستگاهای مختلف به نسبت محل نصب و ظرفیت جراتی دستگاه محدودیت دمایی کلید تایین می شود . کلیدهای حرارتی از ۹۲ تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد موجود هستند.

مجموعه مشعل یا برنر در پکیج ایمرگاس

مجموعه مشعل که از چند قطعه شامل چند راه گاز نازل ها و تیغه های مشعل تشکیل شده است وظیفه دارد شرایط مناسبی برای گاز ایجاد کند تا زمان سوخت بیشترین راندمان را داشته باشد و محصولات احتراق آن حد ممکن سمی نباشند گاز پس از خارج از شیر کنترل گاز به چند راه می رسد چند راهه وظیفه دارد گاز وارد شده را بین نازل ها تقسیم‌کند دهانه خروجی نازل به نسبت نوع گاز فشار گاز وسایر پره های مشعل تغییر می کند که اینکار به عهده کارخانه سازنده است و در صورت نیاز تبدیل نوع سوخت در این باره می بایست با تکنیسن شرکت سازنده مشورت کرد یا در فترچه  فنی دستگاه مطالعه شود در هنگام خارج شدن گاز سوراخ نازل به علت کم شدن قطر مسیر حرکت سرعت آن افزایش می یابد و درنتیجه پس از خلج شدن وارد گلوگاه پره های مشعل می شوند در این قسمت مقداری هوا که به ان هوای اولیه گفته می شود با گاز مخلوط شده تا رقیق تر شوند پس از مخلوط شدن گاز  با هوا در دهانه ورودی تیغه مشعل این گاز تا انتها مشعل رفته و سپس مسیر را به سمت مخالف دور میزند این عمل برای بهتر مخلوط شدن گاز و هوا و تنظیم مناسب تر بین سوراخ های خروجی انجام‌ می شود در قسمت بالایه پره های مشعل سوراخ های متعدد ی وجود دارد تا گاز به صورت مساوی از آنها خارج شود در هنگام خارج شدن گاز از مشعل به وسیله جرقه زدن پیلوت عمل احتراق صورت می  گیرد در هنگام سوخت گاز مقداری هوا برای سوختن با آن مخلوط می شود که به این هوا هوای ثانویه گفته می شود.

مشاوره دیجی امداد رسان

سنسور دود در پکیج ایمرگاس

از لحاظ شکل ظاهری و نوع عمل کرد بسیار شبیه به کلید حرارتی است اما سنسور دود در دمای بین ۶۰ تا هشتاد درجه سانتی گراد  عمل می کند و محل نصب آن در یکی از دریچه های کلاهک تعدیل می باشد تا در صورت وارد شدن محصولات احتراق به ساختمان کلید گرم شده و برو کنترل از طریق قطع یا وصل کردن یک مدار خبر بدهد.

الکترود و جرقه زن و حسگر شعله پکیج دیواری ایمرگاس

الکترود و جرقه زن وظیفه تخلیه صحیح بار الکتریسته حجیم شده توسط برد را دارد این عمل می بایست در مسیر خروجی گاز از پره های مشعل انجام‌گیرد در نتیجه این  عمل مولکولهای مرتبط با جرقه باردار شده و واکنش گرمایی نشان می دهد اگر این عمل به صورت متعدد و با شدت جریان مناسب صورت گیرد عمل احتراق انجام می گیرد.

دریافت جرقه می تواند در چند قسمت انجام‌گیرد اگر فقط یک الکترود برای ایجاد شعله طراحی شده باشد جرقه به سطح پرهای  مشعل و محل خروج گاز اصابت می کند اما اگر از دو الکترود استفاده شود عمل جرقه زدن مابین دو الکترود انجام می شود در دستگاه های تک الکترود امکان استارت با صدای انفجاری بیش از دستگاهای دو الکترود می باشد چرا که در دستگاهای تک الکترود فاصله الکترود میبایست با سطح مشعل تنظیم شود و محدویت زیادی دارد لذا امکان دارد در آن نقطه بهترین فضا برای اشتعال گاز ایجاد نشود. اما در دستگاهای دو الکترود می توان مکان برخورد جرقه یک الکترود به الکترود دیگر را تغییر داد تا در بهترین فضا ثابت شود .

حسگر شعله

حسگر شعله بسیار مشابه الکترود جرقه زن می باشد و از طریق نوک الکترود با شعله مستقیم در ارتباط است برخورد شعله با حسگر شعله باعث عبور جریان بسیار ضعیفی مابین بدنه مشعل الکترود می شود .در حقیقت در این عمل شعله رسانایه ضعیفی است که وظیفه حمل الکترونها و رساندن به حسگر شعله را دارد البته شعله رسانایی با مقاومت زیاد است.

تعداد الکترون هایی که جذب الکترود میشوند نشان دهنده شدت جریان می باشد و طبق محدودیتی که برای برد کنترل مشخص شده است در صورت کم بودن شدت جریان حداقل ۰/۵میکرو آمپر وجود ارتباط مستقیم ما بین الکترود و بدنه مشعل وجود شعله تایید نمیشود و دستگاه خطای نقص در شعله را نشان می دهد در دستگاهای تک الکترود این وطیفه به همان الکترود جرقه زن داده شده است که در پنج ثانیه اول به صورت جرقه زن عمل میکند و پس از پنج ثانیه وظیفه حسگر شعله را انجام می دهد.

پمپ سیکولاتور

برای گردش اب و مقابله با مقاومت مسیر گردش اب در سیستم‌گرمایی در مبدل ثانویه از یک پمپ سیر کولاتور استفاره می شود در این پمپ با استفاده از نیرو گریز از مرکز با گردش یک پروانه ای داخل پمپ ب۶ گردش در میاید میزان حد و جابجایی اب در یک پمپ به نسبت پمپ تغییر  می کند در پکیچ ها هر پمپ دور ثابت و متغییر استفاده می شود.

شیر گاز پکیج ایمرگاس

برای کنترل روشن خانکس شدن و تنظیم شعله استفاده میشود که معمولا برق ۲۲۰ یا ۱۱۰متناوب استفاده می شود.

سنسورهای دمای آب گرم مدار مصرفی وآب گرم مدار گرمایشی

همانطور که می دانید در مفاهیم الکترونیک کمیتی به نام مقاومت وجود دارد که واحد اندازه گیری آن اهم می باشد در صنعت الکترونیک ازاین کمیت به طرق مختلف استفاده می شود دراین سانسورها از مقاومت یک مدارالکترونیکی برای اندازه گیری دمای مدار استفاده می شود دراین مدار مقاومت به نسبت دما تغییری حالت می دهد که اگر با بالا رفتن دما مقاومت دما کم شود به آن NTCواگر با بالا رفتن دمامقاومت آن هم افزایش یابد به آن PTCگفته می‌شود     NTCها به دو روش دمای مدار و حس می کنند ۱ مستغرق ۲ سطحی NTC های مستغرق درمسیر عبورجریان آب قرار میگیرند به همین سبب اختلاف کمتری بین دمای واقعی آب و دمای گزارش شده به برو میباشد اما تست کردن آن مستلزم تخلیه آب مدار می باشد.

NTC  های مستغرق طوری طراحی‌ شده که از طریق یک بدنه فنری به لوله مسی چسبیده است و مای داخل لوله را با تغییر مقاومت به برو کنترل گزارش می دهد.

مشاوره دیجی امداد رسان

پکیج ایمرگاس

کلید حداقل فشار آب

مقدار فشار آب داخل سیستم گرمایی بسیار مهم است زیرا وقتی آب را گرم می کنیم عمل تبخیر صورت می گیرد وبرای جلوگیری از این حالت با حبس آب دریک ظرف بسته و ایجاد فشار درآن ظرف می توان نقطه تبخیر آب را بالا برد برایاطمینان خاطر از وجود آب در سیستم به طور کامل به فشار آن نیاز داریم در پکیج ها برای اطمینان ا ز وجود آب درسیستم قطعه ای بنام کلید حداقل فشار آب طراحی شده است که مستقیم به مدار آب گرمایی متصل می باشد .

سنسور فشار در دستگاه هایی که فشار آب مدار گرمایی رابه صورت دیجیتال بروی صفحه نمایشگر آن ها نشان  می دهد به جای استفاده از کلید حداقل فشار آب و فشار سنج از سنسور فشار استفاده می شود سنسور فشار به طور مستقیم به مدار گرمایی متصل می شود.

سنسور فشار پکیج ایمرگاس

در داخل سنسور فشار  با بالا رفتن فشار مدار گرمایی یک اهرم که در پشت دیافراگم قرار دارد شرع به حرکت می کند طرف دیگر اهرم یک مدار الکتریکی متصل است در این مدار الکتریکی مقاومتی وجود دارد که با تحریک مکانیکی اهرم تغییر می کند به همین دلیل برو کنترل متوجه میزان فشار در سیستم می شود برو کنترل با استفاده از اطلاعات رسیده هم برروی صفحه نمایشگر مقدار فشار داخل سیستم را نشان می دهد وهم در راستای ایمنی دستگاه تصمیم  می گیرد واگر فشار از ۵% بار کمتر شد مشعل خاموش  و خطا بروی صفحل نمایشگر نشان داده می شود.

فشارسنج عقربه ای برای نشان دادن فشار داخل مدار گرمایی طراحی شده این فشارسنج یا در جلوی دستگاه یاور زیر دستگاه قرار دارد  که از طریق یه لوله مویی به ندارم اصل میشودتا عقربه فشارسنج به حرکت دراید تا فشار سیستم رابه مصرف کننده نشان دهد.

فلو سوییچ و فلومتر

فلوسوییچ وفلومتر برای اطلاع رسانی به برو کنترل درمورد بازو بسته شدن آب گرم مصرفی می باشد طریقه عملکرد فلوسوییچ یا فلو متر متفاوت است فلو سوئیچ در زمان باز شدن آب یک مدار برقی را متصل می کند وابسته شدن آب این مدار برقی قطع می شود این عمل توسط یک شناور که در حالت عمودی درمسیر آب قرار دارد انجام میشود است این شناور حامل یک آهن ربا می باشد این شناور در حالت نرمال درانتهای بدنه فلو سوئیچ که یک استوانه است تا نشین میشود باشروغ جریان آب همراه با ان به سمت بالی استوانه حرکت می کند در قسمت بیرونی استوانه مدار برقی ازیک قطعه بنام رید رله به صورت سری عبور کرده است رید رله که به عمل مغناطیس حساس می باشد با قرار گرفتن شناور حامل آهن ربا در مجاورت آن جریان الکترون ها را آزاد میکند و مدار برقی متصل میشود بالا امدن شناورمستلزم عبور حداقل ۲/۵  لیتردر دقیقه آب از مسیر آب گرم مصرفی می باشد پس از اتصال مدار برقی بردکنترل دستورات لازم راجهت تولید آب گرم مصرفی صادرمی کند.

فلومتر که در حقیقت یک توربین برق بسیار کوچک متشکل ازیک پروانه که در انتهای آن آهن ربا نصب شده است و یک حسگر که درمقابل آهن ربا اما خارج از محفظه عبور جریان آب قرار داده می باشد پروانه طوری طراحی شده است که با جریان  آب به گردش در میآید ودر نتیجه  گردش پروانه وآهن ربا، قطب ها در مقابل حسگر تعویض شده و باعث عبور الکترون ها از آن میشود مقدار ولتاژ این جریان در واحد مگاوات می باشد وبرای اندازه گیری آن به ولت متری با واحد مگا ولت نیاز است برق تولید شده به نسبت دور پروانه تغییر می کند و همین موضوع باعث می شود تا برد کنترل مقدار آب در حال جریان را اندازه گیری کند.

 به همین سبب تنظیم شعله در دستگاه هایی که دارای فلومتر هستند به دو شاخص بستگی دارد ۱) دمای سنسور آب گرم مصرفی ۲) مقدار آب در حال جریان.

نوعی از مغزی شیر پر کن

همانطور که می‌دانید مدار آب سیستم گرمایشی یک مدار بسته است وبرای آب گیری این مدار نیاز است تایک کانال ارتباطی با آب مصرفی وجود داشته باشد وبا توجه به محدویت فشار در سیستم گرمایی در این کانال ارتباطی به یک شیر کنترل نیاز داریم به این قسمت شیر پرکن گفته می شود  در هنگام راه اندازی وکمبود آب درسیستم گرمایی این شیر باز می‌شود تا از مدار مصرفی آب وارد مدار گرمایشی شود و پس از رسیدن فشار به ۱/۵ بار بسته میشود این شیر میتواند برقی باشد ونیازی به تحریک مکانیکی شیر نباشد شیر پرکن های برقی از یک کلید بروی صفحه پانل دستگاه کنترل می شود توجه داشته باشید به جای این شیر نباید از شیرهای اتوماتیک استفاده شود.

ایرونت یا هوا گیر اتوماتیک مدار گرمایی  در پکیج ایمرگاس

در صورت رسیدن هوا به پمپ با وجودعملکرد صحیح پمپ گردش آب متوقف می شود ودر نتیجه دمای مبدل بالا رفته وصدمات بسیاری وارد می کند این هوا ممکن است از قبل در مدار بوده ویا درنتیجه عمل اکسیداسیون یا الکترولیز به وجود آمده باشد برای جلوگیری از این عمل هواگیر اتوماتیک طراحی شده هواگیر اتوماتیک دربالاترین قسمت ورودی پمپ قرار دارد تا درصورت وجود هوا از ان تخلیه شود داخل محفظه هواگیر یک شناور وجود دارد این شناور از قسمت بالا به یک سوپاپ پلاستیکی متصل شده است یک فنر وظیفه دارد تا سوپاپ راموازی با سوراخ نگه دارد تامسیر خروجی مسدود شود با ورود آب به محفظه هواگیراتوماتیک شناورمتصل به سوپاپ پایین آمده ودر نتیجه زاویه سوپاپ نسبت به دهآنه خروجی دیگر موازی نیست بااین عمل راه برای عبور هوا باز می شود این وضعیت تا رسیدن آب به شناور ادامه دارد با بالا آمدن سطح آب شناور هم بالا می ای در طرف بیرونی سوراخ یک در پوش نصب شده که در زمان راه اندازی میایست شل شوو تا هوا از آن عبور کند  در دستگاه های محفظه احتراق باز دهانه خروجی رابه سمت پشت دستگاه تنظیم کنید تا در صورت خروج هیدروژن حامل از عمل الکترولیز تشکیل شعله انجام نشود.

پکیج ایمرگاس

شیر اطمینان سه بار  در پکیج ایمرگاس

با وجود آب گرم با فشار در سیستم گرمایی به یک سوپاپ اطمینان نیاز است تا در صورت بالا رفتن فشاردرمدار بسته قبل ا  ایجاد خرابی اضافه آن را تخلیه کند برای انجام این عمل یک شیر اطمینان در نظر گرفته شده شیر اطمینان از یک طرف به مدار گرمایی متصل شده واز طرف دیگر به فضای باز به سمت خارج دستگاه در شیر اطمینان بروی دریچه یک سوپاپ قرارداردکه با یک فن ربه سمت دریچه ورودی نگه داشته شده است که اگرفشار پشت سوپاپ به ۳بار برسد دریجه باز شده واب اضافه به بیرون دستگاه هدایت می شود بر روی شیر اطمینان دسته گردونی وجود دارد تا صورت نیاز دریجه به صورت دستی باز شود.

پکیج ایمرگاس

شیر تخلیه در پکیج ایمرگاس

برای انجام تغییرآن در مدار گرمایش نیاز به تخلیه آب داخل سیکل می باشد وبرای این عمل شیر تخلیه طراحی شده است شیر تخلیه معمولا روی بدنه پمپ در پایین ترین نقطه طراحی شده تا آب داخل دستگاه راحت تخلیه شود وشیر تخلیه دردسترس سرویس کار باشد.

پکیج ایمرگاس

بای پس

مدار گرمایش یک مدار بسته است که با آب  پرشده وتوسط یک پمپ سیر کولاتور این آب به گردش در میآید درصورت بروز هرگونه انسداد درسیکل و توقف اجباری گردش آب دمای مبدل دستگاه به صورت ناگهانی بالا رفته و این موضوع ومی تواندقبل از قطع شدن توسط کلید حرارتی باعث خرابی مبدل حرارتی وبالا رفتن فشاردر سیکل شود برای جلوگیری از چنین مواردی که می تواند در نتیجه بسته بودن شیر های رفت وبرگشت یا گرفتگی صافی مسیر برگشت باشد یک کانال انحرافی مابین مسیر رفت وبرگشت قبل از پمپ به نام بای پس یا مسیر بازگشت طراحی شده است در این کانال انحرافی یک سوپاپ خلاف عبور جهت جریان آب مسیررا مسدود کرده است پشت سوپاپ فنری با قدرت مناسب نصب شده تا در صورت انسداد در سیکل گرمایش وبالا رفتن فشار لوله رفت سوپاپ بای پاس باز شده تا آب ازاین میر به پمپ باز گردد وبه گردش ادامه دهد با گردش آب دراین مسیر آرام آرام دمای آب بالا رفته وبارسیدن دمای آب  به مقدارتنظیم شده مشعل خاموش می شود.

مشاوره دیجی امداد رسان

نصب، سرویس، عیب یابی و تعمیر پکیج ایمرگاس

در تعمیرگاه مجاز ایمرگاس

 

 

جهت مشاوره یا درخواست خدمات با ما تماس بگیرید

پارامتر ها و ارور کد های پکیج ایمرگاس

کدهای خطا پکیج ایمرگاس شامل: 1،10,11،13،15،16،17،2،20،24،27،28،3،31،36،37،38،4،43 می باشد.

ارور E1 پکیج ایمرگاس

مشعل روشن نمی شود,و یا جرقه زن عمل نمی کند.

بسته بودن شیر گاز و تمام شدن کپسول گاز

ارور ۱۰ ( E10 ) در پکیج ایمرگاس

کم بودن فشار مدار شوفاژ

فشار آب شوفاژ کمتر از یک بار است.

ارور 11 پکیج Immergas

خرابی فرشر سوئیچ دود و یا مسدود بودن مسیر دود در فن در مدل فن دار EOLO

گرفتگی در دود کش، یا فن دستگاه به دلیلی درست عمل نمی کند.

ارور 12 پکیج ایمرگاس

خرابی ال تی سی آب  گرم مصرفی، سنسور و اتصالات مربوط به آن اشکال دارد.

ارور 15

خرابی برد الکترونیکی و یا اشتباه در اتصال کانکشن ها یا کانکتور ها.

ارور 16

خرابی فن که ممکن به علت خرابی فرشر هم باشد.

ارور 17

درست نبودن سرعت فن در مدل های,کاندلیسینگ که فن این مدل اینورتریه.

ارور 2

خرابی ترموستاد حد و  سهودن شیر های زیر دستگاه پکیج هوا گیری سیستم شوفاژ.

ارور 20

کامل نبودن احتراق و یا شعله

نرسیدن هوا به دستگاه, یا به علت مسدود شدن فضا و محیط پکیج.

ارور 24

خراب شدن دکمه های کنترل فن

ارور 27

خرابی پمپ و یا مشعل در مدار گردش آب شیر های زیر دستگاه و یا همه شیر های رادیاتور ها و یا شیر های  جعبه بستس باید باز باشند و سیستم هواگیری شود.

ارور 28

نشتی درمدار آب گرم مصرفی.

آب گرم مصرفی باز است و با در محلی در حال نشت است.

ارور 3

درست کار نکردن فن در مدل ای ال او ال مسیر دود کش صحیح نیست و یا ترموستات خراب است.

ارور 31

خرابی مدار و یا خود ترموستات اتاق اشکال در اتصال آن و یا خرابی در ترموستات اتاقی

ارور 36

کم بودن برق ورودی دستگاه ، ولتاژ کم 181ولت.

ارور 4

برد الکتیکی خراب است، نوسان برق و نداشتن محافظ برق.

ارور 43

خاموش شدن پکیج به علت تکرار ولتاژ38. خاموش شدن شعله دراثر باد.

ارور 5

مدار شوفاژ خراب است

 

نصب، سرویس، عیب یابی و تعمیر پکیج ایمرگاس

در تعمیرگاه مجاز ایمرگاس

 

 

جهت مشاوره یا درخواست خدمات با ما تماس بگیرید

4.3/5 - (13 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “معرفی پکیج ایمرگاس، بررسی قطعات و عملکرد آنها

  1. سعید گفت:

    با سلام
    یک دستگاه پکیج ایمر گاز داریم و وقتی دمای گرمایش را روی ۳۵ درجه میگذارسم خود به خود به بالی ۸۰ درجه میرسد. و هیچ اروری هم نمیدهد. لطفا راهنمایی بفرمایید ایا برد این دستگاه خراب هست یا علت دیگری دارد؟

    1. admin گفت:

      با سلام، احتمال خرابی ntc و یا برد وجود دارد

  2. مهدی زندی گفت:

    سلام دستگاه کد۰۲ میده که با ریست کردت موقتا برطرف میشه لطفا رهنمایی کنید ممنون میشم

  3. حامد فرمانبر گفت:

    سلام وفتی که شیر پر کن رو باز میکنم فشار میاد بالا اما وقتی میبندم پایین میاد و ارور ۱۰ میده

    1. محمدمهدی نیک آزما گفت:

      گرفتگی در مسیر منبع انبساط
      یا
      نشت در مدار گرمایش

  4. امید گفت:

    سلام وقت بخیر.من یه پکیج ایمر گاس دارم ۳ ساله خوب کار کرده اما الان آب مصرفی داغ نمیشه و فقد ولرم میشه دلیلش چیه؟مدار رادیاتور خوب کار میکنه اما آب مصرفی داغ نمیشه مثل قبل

    1. محمدمهدی نیک آزما گفت:

      احتمال زیاد
      باید مبدل ثانویه شستشو شود . در غیر اینصورت دبی آب مصرفی بالا رفته
      ویا مشعل کثیف و یا شیر گاز از تنظیم خارج شده

  5. مرتضی گفت:

    سلام
    پکیج من ایمرگاس مدل مینی نایک بدون فن هست ،زمانی که دستگاه را روی حالت تابستانه قرار میدم به محض باز کردن شیر آب مصرفی ارور ۰۱ میده ولی زمانی که گرمایش را روشن میکنم مشکلی ندارن…
    لطفا راهنمایی کنید، ممنون.

    1. محمدمهدی نیک آزما گفت:

      به احتمال زیاد. دو شاخه برق را برعکس کنید. درست می‌شود

  6. امیر گفت:

    سلام من یه هفته هست که پکیج ایمر گاس خریدم بعد از نصب آبگرم خوبه و لی موقعی که میخواهم رادیاتها روشن کنم یه لحظه شعله روشن میشه بعد قطع میشه بعد سی چهل ثانیه کد خطای یک ظاهر میشه دلیل این چیه بعد از یک هفته کارکرد

  7. عباس وفا گفت:

    با سلام من شش تا پکیج ایمر خریدم سال نود و پنج الان چند باره بردش مشکل پیدا کرده گفتم یک برد نو بخرم جهت معطل نشدن تا برد خراب تعمیر بشه نظر تون چیه

    1. admin گفت:

      سلام، فکر خوبیه، علاوه برد لوازم جانبی هم میتونید تهیه کنید پمپ ،مبدل ثانوی اصلی و برد

  8. غلامی گفت:

    سلام
    پکیج مینی الودارم ارور ۳۸می دهد پرشر هوا سالم است برد هم مشکلی ندارد با باز وابسته شدن آب این ارور را میدهد ودرحالت زمستانه است

  9. حبیب گفت:

    سلام
    ده ساله پکیج ایمرگاس فندار دارم و راضی بودم فقط گاهی ارور ۰۳ داده که باتمیز کردن پکیج رفع شده چون داخل آشپز خانه قرار داره و لوله مکش هوا به پشت بام وصل نیست و آزاداست یعنی هوای داخل آشپزخانه را مکش میکند جدیده ارور۰۳ میده وقتی محفظه های روی پکیج را باز میکنم درست کار میکنه ولی وقتی جلد روی پکیج بسته میشود دوباره ارور۰۳ میده فن روشنه ولی جرقه نمیزنه گویا بی حجابی و برهنگی را دوست دارد.لطفا راهنمایی کنید مشکل چیست.ممنونم

  10. محمدی گفت:

    سلام
    مدل پکیج من ایمرگاس eolo star هستش
    فک میکنم مدلش برای سال ۹۲ باشه
    الان ارور ۰۳ داده
    وقتی اب باز میکنیم جرقه نمیزنه که شروع بکار کنه
    هیچ مشکلی هم تو دود کشش نیست پس ایراد از چیه
    لطفا راهنماییم کنید

  11. محمود گفت:

    سلام و وقت به خیر
    لطفا تنظیم شیر فشار آب را زمانیکه گرمایش از کف روشن میشود را توضیح دهید روی چه درجه ایی باشد و چگونه تنظیم کنیم. ممنون

  12. محمد عابدی گفت:

    سلام خسته نباشید . ببخشید حداقل دمای استارت دوباره پکیج در زمستان باید چقدر باشه . مثلا پکیج ما وقتی در دمای ۷۰ تنظیم شده دما تا ۳۷ درجه پایین میاد بعد اتوماتیک میکنه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *