مطالب آموزشی

آموزش راه اندازی شوفاژ در زمستان

از آن جایی که شوفاژ نسبت به بخاری از مزایای بیشتری برخوردار است، پرتقاضاترین و محبوب ترین سیستم گرمایشی محسوب می شود. این وسیله گرمایشی بهترین جانشین برای بخاری های قدیمی می باشد. برای همین برای استفاده از شوفاژ باید با اقدامات لازم برای راه اندازی شوفاژ آشنا شوید. در این مقاله اطلاعات کامل و جاملی در خصوص نحوه راه اندازی شوفاژ آورده شده است که شما با مطالعه این مقاله بتوانید آگاهی های لازم را به دست بیاورید.

مشاوره دیجی امداد رسان

طرز راه اندازی پکیج

رادیاتورها با بخار آب کار می کنند و از خود گرمایی ندارند برای همین گرمایش لازم را از شوفاژ یا موتورخانه به دست می آورند. برای استفاده از پکیج  و راه اندازی شوفاژ منزل باید آن را روی حالت زمستانه تنظیم کنید.

در ادامه به آموزش راه اندازی شوفاژ می پردازیم ، در حالت کلی دو نوع پکیج داریم: پکیج آنالوگ یا دستی و نوع دوم دیجیتال یا دکمه ای. در پکیج آنالوگ باید ولوم پکیج را روی حالت زمستانه قرار بدهید. در راه اندازی پکیج های دیجیتال با زدن دکمه پکیج به حالت زمستانه می رود.

معنای تصاویر روی پکیج

  • عکس دانه برف نشان دهنده حالت زمستان است. حتی اگر آب گرم باز نباشد، رادیاتورها را گرم نگه می دارد.
  • عکس خورشید که نشانه حالت تابستانه است که با باز کردن شیر فقط آب مصرفی گرم می کند
  • راه اندازی شوفاژ پکیج ایران رادیاتور مدل m24ff این مرحله وجود ندارد و از مرحله دوم کار راه اندازی شوفاژ انجام می شود.

آموزش راه اندازی شوفاژ در زمستان

قبل از راه اندازی شوفاژ در زمستان باید چند نکته را به خاطر بسپارید:

  • ابتدا دودکش را چک کنید و از باز بودن راه آن مطمئن شوید.
  • برق و گاز دستگاه و میزان فشار گاز دستگاه را بررسی کنید.
  • فشار را از جهت کاهش یا افزایش فشار کنترل کنید.
  • رادیاتورها را هواگیری کنید.
  • نسبت به سرویس دوره ای آن اقدام کنید.

قبل از اینکه مراحل راه اندازی شوفاژ پکیج را برای شما شرح دهیم. باید بگوییم که راه اندازی تمامی شوفاژها به یک شکل است. در واقع راه اندازی شوفاژ ایران رادیاتور در زمستان با سایر شوفاژ به طور مثال، راه اندازی شوفاژ بوتان مدل پارما تفاوت چندانی ندارد. این مراحل شامل موارد زیر می شود:

مشاوره دیجی امداد رسان

  • گاز دستگاه را وصل کنید.
  • جریان برق را در پکیج به جریان بیندازید.
  • حالت دستگاه را روی گزینه زمستانه که به شکل یک رادیاتور را قرار دهید.
  • دکمه حالت دستگاه یا mode روی کنترل پنل را فشار دهید.
  • طبق دمایی که می خواهید درجه حرارت شوفاژها را تنظیم کنید.
  • بعد از اعمال همه این تغییرات دستگاه روی حالت زمستانه راه اندازی می شود.

راه اندازی شوفاژ رادیاتور

مرحله بعد در خصوص راه اندازی شوفاژهاست که بهتر است قبل از اینکه دستگاه را روی حالت زمستانه تنظیم کنید. طبق مراحل زیر پیش روید: گفتی است که راه اندازی شوفاژ پکیج بوتان هم مانند راه اندازی سایر رادیاتورهای شوفاژ روشن می شود.

مرحله اول: شیر ورودی رادیاتور شوفاژ را باز کنید.

وقتی شیر ورودی رادیاتور شوفاژ را باز کنید آب دستگاه وارد سیستم لوله کشی رادیاتورها می شود و به جریان می افتد. شیر ورودی در قسمت بالای رادیاتورها تعبیه شده که از نوع سوپاپ دار است. باز کردن این شیر به معنای روشن کردن و  راه اندازی شوفاژ رادیاتور می باشد.

مرحله دوم: شیر پایین رادیاتور را بر جهت خلاف عقربه ساعت بچرخانید.

در قسمت پایین رادیاتورهای بیشتر برندهای پکیج  شیری قرار گرفته است که بعد از باز کردن این شیر آب از رادیاتورها به سمت دستگاه به جریان می افتد.

نکته: برخی از رادیاتورها شیر پایین ندارند و از انبردست برای چرخاندن آن کمک می گیرند. کلاهک شیر را بردارید و شیر را بچرخانید. نکته دیگر در برخی مدل های پکیج اگر شیر پایین رادیاتور را به خوبی وصل نکنید، بعد از چرخاندن ولوم کلاهک شیر تغییری اعمال نمی شود.

مرحله سوم: شیر ترموستاتیک رادیاتور را بچرخانید.

شیر ترموستاتیک رادیاتور را بچرخانید و با این کار دمای رادیاتور را تنظیم کنید. برای صرفه جویی در مصرف سوخت، از شیر ترموستاتیک به جای شیر سوپاپ دار ورودی استفاده می شود. این شیر قابلیت تنظیم دمای رادیاتور را بر اساس دمای محیط دارد.

روی این شیر یک کلاهک بلندی که از اعداد 0 تا 5 را نشان داده است. برای کاهش و یا افزایش دما می توانید کلاهک را در بین این اعداد تنظیم کنید.

نکته : یک نکته را در خصوص راهنمای راه اندازی شوفاژ باید بدانید که عدد 0 به معنای قطعی جریان آب در رادیاتورها نیست؛ چون شیرهای ترموستاتیک دمای دریافتی از رادیاتورها را از راه کم کردن یا افزایش آب به شوفاژ تنظیم می کنند.

توصیه ما این است که در خصوص نصب شیر ترموستاتیک برای رادیاتور خود اقدام کنید که دیگر لازم نباشد برای آزاد سازی گرما شیر را باز کنید. شیر ترموستاتیک در حالت ضد یخ از یخ زدن رادیاتورها هم جلوگیری می کند.

مرحله چهارم: حالت ضد یخ شیر ترموستاتیک را فعال کنید

برای راه اندازی شوفاژ در حالت ضد یخ، بایستی در روزهای سرد که در مسافرت هستید و به مدت طولانی در منزل حضور ندارید حالت ضد یخ شیر ترموستاتیک را بین 0 و 1 قرار بدهید تا مانع از یخ زدگی رادیاتورها شوید.

مرحله پنجم: صبر کنید تا رادیاتورها گرم شوند

برای گرم کردن رادیاتور ها نیم ساعت صبر کنید. این مدت برای این است که گرمای رادیاتورها از راه بخار آب تامین می شود. تا زمانی که آب بخار کند باید صبر کنید.

این یه باور غلط است که برخی فکر می کنند اگر دمای شوفاژ را زیادتر کنند رادیاتورها زودتر گرم می شوند بهتر است برای نتیجه بهتر از همان ابتدا دمای شوفاژ را روی حد متوسط تنظیم کنید.

بنابراین راه اندازی شوفاژ خانه طبق مراحل زیر انجام می شود:

  • پکیج را روشن کنید.
  • دستگاه را روی حالت زمستانه تنظیم کنید.
  • رادیاتورها را هواگیری کنید.
  • شیر های رفت و برگشت رادیاتور را باز نگه دارید
  • دمای رادیاتورها را طبق دلخواه تنظیم کنید.

مرحله ششم: پکیج را خاموش کنید

همان طور که برای روشن کردن شوفاژ شیر کنترل را باز می کنید، برای خاموش کردن آن هم باید از طریق بستن این شیر عمل کنید. بعد از خاموش کردن پکیج تا سردشدن کامل رادیاتورها صبر کنید. و به ترتیب شیربرگشت آن را ببندید و به صورت نیمه باز کنید. شیر ورودی شما به شکل کامل و شیر برگشت به طور نیمه کامل باز می شود.

مشاوره دیجی امداد رسان

نحوه تنظیم رادیاتور شوفاژ

هر پکیج سه عدد شیر دارد. شیر هواگیری، شیر ورودی سوپاپ دار و شیر برگشت. پس اول بهتر است با نحوه کار این شیرها آشنا شوید تا بهتر بتوانید به نحوه تنظیم کردن شوفاژ پی ببرید

  • بالانس کردن

این اولین مرحله و اصلی ترین مرحله راه اندازی شوفاژ و تنظیم کردن رادیاتورهاست. که با هواگیری شوفاژ ها انجام می شود. به این شکل به راحتی می توانید هوای داخل رادیاتور و لوله ها را تخلیه کنید. یکی از علت های گرم و  سرد بودن قسمتی از رادیاتورها بالانس یا تنظیم نبودن آن هاست

  • باز کردن شیر رفت و برگشت

برای تنظیم رادیاتورها پکیج را خاموش کنید و شیرهای رفت و برگشت رادیاتورها را به طور کامل باز کنید. ابتدا باید کلاهک روی شیر رفت رادیاتورها را باز کنید و تا انتها بچرخانید. می توانید این کار را با کمک آچار فرانسه انجام دهید

نکته:  با توجه به مقدار نزدیکی رادیاتور به پکیج، زودتر از سایر رادیاتورها به گرمای مطلوب می رسد. طبیعی است که دورترین رادیاتور از پکیج دیرتر از همه گرم شود.

نکاتی در خصوص افزایش بازدهی رادیاتور شوفاژ

برای اینکه به گرمای مطلوبی دست یابید و یا اینکه بازدهی رادیاتور شوفاژ خود را به شکل قابل توجهی بالا ببرید باید یک سری نکات را رعایت کنید که در ادامه به آن پرداخته ایم.

  • عایق کاری دیوار پشت رادیاتور

لایه ای از فوم یا عایق های مناسب ( الاستومری) را پشت دیواره رادیاتور خود بگذارید. با این کار به شکل قابل توجهی از هدر رفتن گرما جلوگیری می کنید.

  • نصب شیر ترموستاتیک رادیاتور

استفاده از شیر ترموستاتیک رادیاتور از اسراف انرژی گرمایشی جلوگیری می کند. چون این شیر قابلیت این را دارد که دمای رادیاتور را بر مبنای سرمای محیط تنظیم کند.

  • انتخاب رادیاتور متناسب با متراژ ساختمان

عواملی مانند مساحت خانه، نحوه چیدمان وسایل، مواد به کار رفته در پی ساختمان عواملی هستند که می توانند در میزان گرمایش رادیاتور ها تاثیر بگذارند. پس شما باید رادیاتوری را به توجه به این عوامل انتخاب کنید تا بتوانید بازدهی رادیاتورها را افزایش دهید.

نصب رادیاتور اضافی برای فضاهای بزرگتر

اگر فضای زیادی در اختیار دارید، برای اینکه به گرمای مطلوبی دست یابید باید تعداد پره های رادیاتورها را زیاد کنید. هم چنین می توانید یک رادیاتور اضافه نیز نصب کنید تا گرمای محیط را افزایش دهید.

مشاوره دیجی امداد رسان

سخن پایانی

 حال اگر برای راه اندازی شوفاژ بوتان راه اندازی شوفاژ ایران رادیاتور یا سایر برندها به کمک نیاز داشتید، می توانید فرم مخصوص سرویس کار را روی سایت دیجی امدادرسان پر کنید. یا اینکه می توانید با شماره های داخل سایت ما تماس بگیرید و درخواست خود را عنوان کنید.برای خرید قطعات پکیج دیواری به صفحه ی فروشگاه سایت مراجعه کنید.

4.4/5 - (22 امتیاز)

۱ نظر در “آموزش راه اندازی شوفاژ در زمستان

  1. میلاد ناصری گفت:

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *