مطالب آموزشی

بررسی علائم خرابی NTC پکیج

خرابی-ntc

سنسور یکی از مهم ترین قطعات پکیج است که به تغییرات دما حساس است و بعد از تشخیص دمای آب مصرفی، مقدار مقاومت آن را به شکل سیگنال های الکتریکی به برد دستگاه گزارش می دهد. این قطعه در صورت خراب شدن مشکلاتی را در کارکرد پکیج به وجود می آورد. قطعا خرابی ntc با علائمی همراه است. که در این مقاله قصد داریم به آشنایی با علائم خرابی ntc و بررسی بپردازیم.

  مشاوره دیجی امداد رسان

خرابی NTC چه علائمی دارد ؟

سنسور ntc یک قطعه نیمه هادی است که کمیت فیزیکی را به کمیت های الکتریکی تبدیل و به برد پکیج اعلام می کند. وقتی آب مصرفی را باز می کنید این سنسور وظیفه دارد که دمای تنظیم شده توسط فلوسوئیچ آب را تشخیص بدهد و مقدار آن را به برد اعلام کند تا سیستم روشن بشود.

اما در صورتی که این سنسور خراب باشد و دچار اختلال شود پیام اشتباه به برد ارسال می کند و سیستم به غلط دریافت می کند که آب گرم شده و به پکیج اجازه روشن شدن و گرم نشدن سیستم را نمی دهد

از آن جایی که این قطعه وظیفه مهمی در سیستم پکیج برعهده دارد خرابی آن باعث اختلال در کارکرد سیستم و بروز مشکلاتی می گردد که در ادامه به علائم خرابی می پردازیم:

  • روشن نشدن سیستم

در صورتی که ان تی سی خراب شده باشد نمی تواند دمای آب گرم و دمای محیط را به خوبی تشخیص بدهد . در این صورت سنسورهای حفاظتی سیستم روشن می شوند و از روشن شدن پکیج جلوگیری می کنند. روشن نشدن پکیج یکی از اصلی ترین علائم خراب شدن ntc محسوب می شود.

  • سرد و گرم شدن بیش از حد آب مصرفی

یکی دیگر از دلایل خرابی ntc این است که آب گرم خروجی خیلی گرم تر یا خیلی سردتر از دمایی که تنظیم شده می باشد. در این صورت برد پیام اشتباه دریافت می کند و در کارکرد پکیج اختلال ایجاد می شود.

  • تنظیم نشدن دمای محیط

یکی از اصلی ترین علائم خرابی ntc پکیج دیواری این است که سیستم نمی تواند دمای شعله را تشخیص بدهد؛ در نتیجه بیش از اندازه حرارت تولید می کند. در چنین شرایطی رادیاتورها خیلی از داغ تر از دمایی که مصرف کننده آن را تنظیم کرده است، می شوند.

 

عیب یابی خرابی ntc

عیب-یابی-خرابی-ntc

 یک تعمیرکار پکیج برای تست سالم بودن سنسور دما دستگاه را خاموش و ان تی سی را جدا می کند و بعد به کمک یک اهم متر مقاومت این سنسور را تعیین می کند.

به این شکل که دوسر اهم متر را به دو سر سنسور وصل می کند و بعد دمای  NTC را به کمک یک شعله غیرمستقیم بالا می برد. در حالت معمولی باید مقاومت سنسور در دمای 25 درجه 10 اهم باشد. اما بعد از افزایش دما این مقدار کاهش می یابد اگر مقاومت کمتر نشد سنسور ان تی سی خراب شده است باید برای برطرف کردن مشکل آن اقدام کنید

در واقع علت خرابی  ntc به این شکل است که ان تی سی به جهت مقاومت معکوس کار می کند یعنی اگر دمای سنسور را کمتر کنید، مقاومت آن افزایش می یابد یا بالعکس اگر دمای سنسور را زیاد کنید، مقاومت آن کاهش می یابد. بنابراین اگر ntc خراب شود، آب رادیاتورها سرد شود، این قطعه مقاومت بالایی را به برد پکیج گزارش می دهد.

ارورهای خرابی ان تی سی

تمام پکیج ها دو کدخطا یا ارور مربوط به دلیل خرابی ntc دارند که شامل موارد زیر می شود:

مشاوره دیجی امداد رسان

  • ارور مربوط به علت خرابی ntc آب مصرفی
  • ارور مربوط به ان تی سی گرمایش رادیاتور

ارور ntc گرمایشی رادیاتورها که در صورت خرابی ان تی سی گرمایشی سیستم هیچ گونه عکس العملی از خود نشان نمی دهد.

 معرفی انواع سنسور ntc

  • سنسور سطحی

سنسوری است که روی مبدل اصلی نصب می شود و لوله ای با قطر 25 میلی متر وصل می شود این سنسور روی لوله های مسی بسته می شود و از راه تغییر دمای لوله می تواند دمای آب پکیج را شناسایی یا اندازه گیری کند

  • سنسور مستغرق

این سنسور در مسیر جریان آب تعبیه شده است دیگری سنسوری که به لوله ای با قطر کمتر از 20 میلی متر اتصال می یابد.

 

تعمیر NTC پکیج دیواری

علائم-خرابی-ntc-پکیج

متاسفانه ان تی سی قابل تعمیر نیست و در صورت خراب شدن باید آن را تعویض کنید. گفتنی است که نحوه تعویض ان تی سی سطحی و مستغرق با یکدیگر تفاوت دارند.برای تعویض سنسور سطحی باید رویه پکیج را باز کرد تا بتوان آن را تعویض نمود. اما برای تعویض سنسور مستقرق باید لوله کشی دستگاه را باز کنید و سنسور نو را با سنسور خراب جایگزین کرد.

 

مرکز تعمیرات دیجی امداد رسان

اگر تخصصی در زمینه تعویض سنسور ان تی سی ندارید بهتر است به آن دست نزدید چون این کار مشکلات مربوط به پکیج را نه تنها برطرف نمی کند بلکه می تواند آسیب بیشتری به پکیج شما وارد کند و هزینه های تعمیر آن را زیاد می کند.

مرکز تعمیر پکیج شبانه روزی آماده ارائه خدماتی چون عیب یابی سرویس پکیج و تعمیر پکیج بوتان، گلدیران، ایران رادیاتور، ایساتیس، آریستون، لورچ، ماکسی، بوش و انواع برندها می باشد.

  مشاوره دیجی امداد رسان

سخن آخر

در این مقاله به بررسی علائم خرابی ntc پکیج دیواری پرداختیم . در صورت خرابی ان تی سی عملکرد سیستم با اختلال مواجه می شود چون ان تی سی مقدار دما را به اشتباه تشخیص می دهد و در نتیجه گزارش اشتباه به برد دستگاه اعلام می کند و پکیج با مشکلاتی مانند سرد و گرم شدن بیش از حد روشن نشدن و دمای نادرست رادیاتورها مواجه می شود. بهترین راه تعویض ان تی سی چون تعمیر آن به صرفه و امکان پذیر نیست. مجموعه دیجی امداد رسان در زمینه فروش قطعات پکیج دیواری و تعمیر انواع پکیج ها فعالیت دارد.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *