مطالب آموزشی

چگونگی تعویض شیر سه راهه پکیج دیواری

تعویض-شیر-سه-راهه-پکیج-دیواری

 شیر سه راهه پکیج دیواری (Three Way Valve) یا شیر سه طرفه موتوری نقش باز و بسته کردن مسیر جریان آب گرم و شوفاژ (مدار گرمایش) را در پکیج به عهده دارد. شیر سه راهه پکیج دیواری دارای یک انشعاب اصلی است که به مکش پمپ (مبدل اصلی) وصل می­شود و دارای دو مدار فرعی است که به مسیر آب گرم مصرفی (مبدل ثانویه) و رادیاتورهای شوفاژ (مدار سیستم گرمایشی) وصل می­گردد. در انواع مدل­های پکیج، شیر سه راهه متفاوت بوده اما اساس کار و عملکرد آن در تمامی مدل­ ها یکسان می ­باشد. در این مقاله مرکز تعمیرات دیجی امداد شما را با چگونگی تعویض شیر سه راهه پکیج دیواری آشنا خواهد کرد.

مشاوره دیجی امداد رسان

شیر سه راهه پکیج چیست؟

شیر سه راهه پکیج دیواری شامل سه بخش؛ بلوک سه راهه، موتور و سوپاپ می­باشد. زمانی که آب گرم مصرفی مورد نیاز است، شیر سه راهه پکیج دیواری سوپاپ را به سمت داخل فشار داده  و ورود آب گرم به داخل مبدل ثانویه اتفاق می­افتد. موتور نیز که در بخش بالا قرار گرفته دارای حرکت رفت و برگشتی (نوع خطی) است. مسیر آب گرم با پایین آمدن موتور باز می­شود و مسیر گرمایش محیط با بالا رفتن موتور فعال می­ گردد.

 

در صورت بروز هر گونه مشکل در مسیرهای گرمایش و آب گرم مصرفی احتمال خرابی در شیر سه راهه پکیج دیواری وجود دارد. در صورت نیاز به تعمیر شیر سه راهه پکیج دیواری و یا تعویض شیر سه راهه پکیج دیواری و به طور کلی جهت تعمیر پکیج خود می­توانید با مرکز تعمیرات دیجی امداد تماس حاصل فرمایید.

 

فرم درخواست تعمیرات

  • 8 + 3 =

 

تست خرابی شیر سه راهه پکیج دیواری

عیب یابی شیر سه راهه پکیج دیواری بخش مهمی از کار تعمیرکاران ماهر را تشکیل می­دهد. برای تست شیر سه راهه پکیج دیواری از سه طریق میتوان اقدام نمود. ابتدا تست شیر سه راهه پکیج را از مهم­ترین قطعه آن یعنی موتور شیر سه راهه پکیج دیواری شروع می ­کنیم.

 

مراحل تست موتور شیر سه راهه پکیج دیواری:

باز کردن سر فیش ها

وصل کردن یکی از سیم های جانبی و سیم وسطی به برق شهری

در صورت سالم بودن موتور شیر سه راهه پکیج دیواری، موتور روشن می­شود و محور آن به موازات دیواره­ها قرار می­گیرد. همچنین در صورت سالم بودن موتور شیر سه راهه پکیج دیواری اگر اتصال برق شهری را از سیم جانبی قطع کنیم و به سیم جانبی دیگری متصل کنیم، محور آن باید مجدد به محل قبلی خود و داخل بازگردد.

در واقع عملکرد موتور شیر سه راهه به این صورت می­باشد که با باز کردن آب گرم مصرفی همزمان با پایین آمدن موتور و عملکرد میله شاسی داخل موتور مسیر آب گرم مصرفی باز و مسیر مدار گرمایش توسط اورنگ بسته می­شود. بنابراین توسط شیر سه راه در پکیج، امکان تامین آب گرم مصرفی و تامین گرمای مدار گرمایش به طور همزمان وجود نخواهد داشت.

بررسی شیر سه راهه در حالت آب گرم

در حالت آب گرم نیز میتوان شیر سه راهه پکیج دیواری را بررسی نمود. برای این کار ابتدا شیر آب گرم را باز کنید و پس از گذشت چند ثانیه که آب گرم خارج شد دمای لوله رفت را بررسی نمایید که در صورت گرم بودن، احتمال خرابی سوپاپ و یا نشتی آن وجود دارد.

 

جهت مطالعه مقاله شیر اطمینان پکیج اینجا را کلیک کنید.

 

بررسی شیر سه راهه در وضعیت زمستانه پکیج

در صورتی که می­خواهید در وضعیت زمستانی پکیج اقدام به بررسی شیر سه راهه نمایید باید پکیج را در حالت گرمایش یا وضعیت زمستانی قرار دهید. دمای لوله برگشت پکیج را که پیش از ورود به دستگاه و بعد از پمپ قرار گرفته است، چک کنید. در صورتی که این لوله در قسمت پس از پمپ دمای بالاتری داشت احتمال نشتی در سوپاپ سه راهه پمپ زیاد است و باید آن را تعویض کرد.

در صورتی که اورینگ شیر سه راهه در وضعیت زمستانه قادر به آب بندی مسیر نباشد، هنگامی که شیر آب گرم را باز می­کنیم تمامی آب گرم در مبدل اولیه به مبدل ثانویه نرفته و مقداری از آن وارد رادیاتورها می­شود و در نهایت موجب می­شود که آب گرم مصرفی به اندازه کافی گرم نباشد و راندمان پکیج نیز کاهش می­یابد.

همچنین در صورتی که به طور مداوم با افت فشار در پکیج دیواری خود مواجه هستید (افت فشار در پکیج دیواری دیجیتال با کد خطای مربوط به افت فشار ظاهر می­شود و در پکیج دیواری قدیمی با عدد مربوط به صفحه فشارسنج خود را نشان می­دهد)، به احتمال زیاد مشکل در شیر سه راهه پکیج دیواری وجود دارد و باید نسبت به تعمیر شیر سه راهه پکیج دیواری یا تعویض شیر سه راهه پکیج دیواری توسط تعمیرکاران ماهر اقدام نمایید.

 

جهت مطالعه مقاله علت سرد بودن رادیاتور شوفاژ اینجا را کلیک کنید.

 

تعویض شیر سه راهه پکیج دیواری

یکی از نشانه های واضح برای نیاز به تعویض شیر سه راهه پکیج دیواری، افت فشار می­باشد که مرتبا با علائم هشدار خطای مربوط به افت فشار آب مواجه خواهید بود. در این شرایط تعمیر یا تعویض شیر سه راهه پکیج دیواری ضروری خواهد بود.

مشاوره دیجی امداد رسان

مراحل تعویض شیر سه راهه پکیج دیواری

خاموش کردن پکیج

بستن مداری که آب را وارد چرخه پکیج می­کند (بستن ورودی آب منزل)

هر سه مسیر را که توسط لوله­ها به شیر سه راهه پکیج متصل شده­اند را با باز کردن بست­ها، جدا کنید (سه اتصال شیر سه راهه با مسیر پمپ، گرمایش آب و گرمایش دمایی).

شیر سه راهه جدید را به اتصالات سه گانه به صورت محکم و توسط بست متصل کنید (سه مسیر مربوط به مسیر گرمایش دمایی، پمپ آب و مدار گرمایش خروجی)

اتصالاتی که برای سه مسیر اتصالی با شیر سه راهه برقرار می­کنید، کاملا باید محکم باشد که دچار هیچ­ گونه نشتی نگردد.

امکان نصب شیر سه راهه در مسیر رفت و یا برگشت وجود دارد و هیچ تفاوتی ندارد. تنها تفاوتی که می­تواند ایجاد کند مربوط به عمر سوپاپ­ها است. در صورت نصب در مسیر رفت چون همیشه آب گرم وجود دارد امکان آسیب به قطعات شیر سه راهه بیشتر است. نصب یا تعویض شیر سه راهه پکیج دیواری به دلیل فضای کم در مسیر برگشت، بیشتر در مسیر رفت صورت میگیرد.

یکی از مواردی که در تعویض شیر سه طرفه پکیج دیواری باید به آن دقت شود، انتخاب و تهیه یک شیر سه طرفه مناسب مدل پکیج شماست. بهتر از انواع ضدزنگ و مقاوم در برابر رطوبت و ضربه تهیه گردد زیرا این قطعه از طرفی با برق و از طرفی با آب در ارتباط است باید کیفیت مناسبی داشته باشد. مرکز دیجی امداد از شیر سه راهه با کیفیت بالا در هنگام تعویض شیر طرفه پکیج دیواری استفاده می­کند.

مشاوره دیجی امداد رسان

5/5 - (5 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “چگونگی تعویض شیر سه راهه پکیج دیواری

  1. مهین گفت:

    سلام خودمون هم میتونیم تعویض شیر سه راهه پکیج دیواری رو انجام بدیم یا باید تعمیرکار بیاد؟

    1. admin گفت:

      با سلام، خیر کار شما نیست و نیاز به یک تعمیرکار متخصص دارد.

  2. محمد صبحی گفت:

    سلام مطلبی درباره تعویض شیر سه راهه پکیج دیواری به این خوبی ندیده بودم مفید بود واقعا …ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *