مطالب آموزشی

مزایای استفاده از پکیج دیواری نسبت به موتورخانه های حرارتی مرکزی

مزایای-استفاده-از-پکیج-دیواری-نسبت-به-موتورخانه-های-حرارتی-مرکزی

آیا برای سیستم آب گرم و گرمایش منزل خود می خواهید تغییراتی انجام دهید و یا می خواهید برای منزل جدیدتان سیستم گرمایشی مناسبی به تازگی نصب کنید؟ ما با تعریف و توصیف دو سیستم متداول گرمایشی یعنی موتورخانه و پکیج دیواری به شما در انتخاب بهترین سیستم گرمایشی برای منزلتان کمک خواهیم کرد و شما را از مزایای استفاده از پکیج  و موتورخانه آگاه خواهیم کرد تا بهترین سیستم گرمایشی را متناسب با نیاز خودتان انتخاب کنید.

مشاوره دیجی امداد رسان

امروزه سیستم گرمایشی در منازل بالاخص در ایران که دارای شهرها و روستاهای کوهستانی و زمستان های نسبتا سرد در اکثر نقاط می باشد ، جزئی جدایی ناپذیر محسوب می شود. در این متن پس از توصیف سیستم های گرمایشی متداول در ایران و کاربرد اختصاصی با توجه به نوع کاربری ساختمان های اداری، مسکونی ، صنعتی و … آن ها به بحث در مورد مزایای استفاده از پکیج در ساختمان های مسکونی با مساحت زیر 300 متر پرداخته شده و مزایای استفاده از پکیج  نسبت به موتورخانه حرارتی مرکزی ذکر شده است.

موتورخانه بهتر است یا پکیج دیواری ؟

در پاسخ به این سوال که موتورخانه بهتر است یا پکیج می بایست مقدمه ای در مورد سیستم های گرمایش مرکزی ذکر کرد. سیستم های گرمایش مرکزی در جهان ابعاد کوچک و بزرگی دارند که از پکیج های مختص به یک واحد آپارتمانی و موتورخانه های یک ساختمان گرفته تا تاسیسات گرمایش مرکزی شهری  که کل یک شهر یا بخشی از آن یا یک شهرک را پوشش می دهند و تمام آن شهر را از تاسیسات آب گرم اختصاصی بی نیاز می کنند.

حال باید پرسید که چه نوع سیستم گرمایشی برای منزل شما بهتر است؟ یعنی به عبارت دیگر پکیج بهتر است یا موتورخانه مرکزی ؟ معمولا اینطور استنباط می شود که برای واحد های کوچک مستقل و زیر 300 متر پکیج گزینه خوبی می باشد چرا که پکیج ها با توجه به حجم مخازن و بویلر هایشان و توان پمپ هایشان این مقدار از مساحت را می توانند پوشش دهند و برای خانه های بزرگتر و یا ادارات و مدارس که مساحتشان معمولا بالا است موتورخانه پیشنهاد می گردد.

مثلا با توجه به کلاس بندی شدن مدارس و تعداد بالای آنها در هر مدرسه که در کمترین حالت 7 تا 8 اتاق و در برخی موارد بیش از 40 اتاق یا کلاس می باشد، مقرون به صرفه نیست که برای هر دو یا سه کلاس یک پکیج نصب کرد چرا که با این که هزینه راه اندازی موتورخانه بالاست ولی عدم نیاز به سرویس در فواصل زمانی طولانی و هزینه نگهداری پایین موجب تبدیل شدن آنها به یک سیستم ایده آل برای این نوع استفاده می گردد.

بنابراین در این موارد بیشتر موتورخانه ها، انتخاب می گردند. با این حال پکیج در ساختمان های مسکونی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و به دلایل زیادی بیشترمورد اقبال قرار می گیرد، پس بهتر است مزایای پکیج دیواری نسبت به موتورخانه مرکزی را بررسی کنیم.

 

مهم ترین مزایای استفاده پکیج دیواری نسبت به موتورخانه مرکزی

  • عدم نیاز به فضای زیاد و استفاده کردن از فضای کوچک و حتی فضاهای پرتی در داخل ساختمان (باید توجه داشت که موتورخانه ها به دلیل آن که فضای بزرگی را اشغال می کنند باید یک فضای اختصاصی همچون انباری را اشغال کنند)

مشاوره دیجی امداد رسان

  • راندمان بالای پکیج یکی دیگر از مزایای استفاده از پکیج نسبت به موتورخانه است که این میزان در پکیج 75 تا 90 درصد می رسد و این درحالی است که راندمان انرژی در موتورخانه به حدود 60 درصد می رسد. علت این موضوع عموما به دلیل آن است که محل گرمایش در پکیج داخل خود واحد ساختمانی می باشد و در موتورخانه در بیرون از محل ساختمان ها و در محلی نظیر پارکینگ یا انبار قرار دارد و لوله کشی تا داخل واحد های ساختمانی موجب هدر رفت انرژی می گردد.

 

  • از دیگر مزایای استفاده از پکیج هزینه پایین تر پکیج نسبت به موتورخانه از دیگر موارد است که گاها در ساختمان هایی با تعداد واحد زیاد، هزینه پکیج برای ساختمان نسبت به موتورخانه کمتر می باشد.

 

  • مصرف کمتر گاز و یا سوخت یکی از مهمترین مزایای استفاده از پکیج می باشد چرا که باید توجه داشت که موتورخانه ها می بایست همیشه آب گرم در دیگ خود داشته باشند و آن را برای هر لحظه از مصرف گرم نگه دارند ولی پکیج با به کار افتادن پمپ خود که مصادف با باز شدن شیر آب است شروع به کار می کند و با بسته شدن شیر آب دوباره خاموش می شود که این امر تاثیر به سزایی در مصرف انرژی دارد.

 

  • از مزایای استفاده از پکیج ها می توان به این موضوع اشاره کرد که آن ها به دلیل آنکه پمپ ها و دیگ های کوچکتری دارند سر و صدای کمتری ایجاد می کنند و مناسب مصارف خانگی می باشند.
  • یکی دیگر از مزایای استفاده از پکیج را می توان برای هر واحد مسکونی به طور مستقل نصب کرد که این امر موجب می شود تا تمامی گاز و آب مصرفی واحد ها را تفکیک کرد و در این بین حقی از هیچ یک از افراد ساکن در ساختمان در مورد مصرف کم و زیاد ضایع نمی گردد و یکی از مشکلات عمده آپارتمان نشینی که بحث تقسیم آب و گاز مشترک و تفکیک کنتور ها می باشد حل می شود.

 

  • قابلیت تنظیم دمای دلخواه برای هر واحد با توجه به افراد ساکن در آن واحد از جمله مزایای استفاده از پکیج می باشد.

 

  • هزینه پایین پکیج در صورت نیاز به تعمیرات و سرویس را میتوان یکی از نقاط قوت و مزایای استفاده از پکیج نام برد.

 

  • از دیگر فواید استفاده از پکیج دیواری نسبت به موتورخانه حرارتی مرکزی آن است که نصب و راه اندازی پکیج نسبت به موتورخانه بسیار سریع تر می باشد و ظرف چندین ساعت قابل نصب است و این در حالی است که با توجه به آنکه موتورخانه در محل سر هم بندی می گردد برای راه اندازی آن نیاز به چندین روز وقت می باشد.

 

بدین ترتیب می توان گفت بهترین گزینه برای گرمایش ساختمان از نظر مالی و آسایش برای ساختمان های مسکونی زیر 300 متر پکیج می باشد. پکیج ها نسبت به موتور خانه های جای بسیار کمتری می گیرند.

مشاوره دیجی امداد رسان

دیجی امداد رسان

دیجی امداد رسان، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراکز فعال در زمینه‌ی ارائه‌ خدمات مختلف برای تعمیر و سرویس انواع پکیج‌ها می‌باشد، که به عنوان یکی از نمایندگی‌های تعمیر پکیج در تهران و مناطق مختلف آن مشغول فعالیت است. افراد برای تعمیر انواع پکیج‌های خود می‌توانند به این مجموعه‌ معتبر مراجعه کرده و این مجموعه با همکاری مهندسان و تعمیرکاران متخصص، نقص‌های به وجود آمده در سیستم پکیج را به شکل کلی و خیلی سریع رفع می‌کنند.تعمیر

نکته‌ی مهم دیگری که درباره‌ی این مجموعه وجود دارد، بکارگیری قطعات با کیفیت و شرکتی در هنگام تعمیر و تعویض قطعات پکیج می‌باشد. در آخر باید اشاره کرد که، مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام تعمیر انواع پکیج‌ها باید در نظر گرفت، سپردن کار تعمیر به افرادی حرفه‌ای است؛ این کار نه تنها طول عمر پکیج را بیشتر خواهد کرد، بلکه هزینه‌های تعمیر را نیز بصرفه‌تر می‌شود.

مشاوره دیجی امداد رسان

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *