مطالب آموزشی

شیر اطمینان پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

شیر-اطمینان-پکیج-چیست

شیر اطمینان پکیج یکی از قطعات حساس و اصلی در تمامی پکیج­های دیواری و زمینی می‌باشد که به دلیل حساسیتی که نسبت به تغییرات فشار و دما از خود نشان می‌دهد، موجب تنظیم فشار در مدار اولیه پکیج (مدار گرمایش) و حفظ و کنترل آن در کمتر از 3 بار می‌شود. به همین علت نام دیگر شیر اطمینان پکیج، شیر 3 بار می‌باشد. در واقع به دنبال بالا رفتن دما یا مقدار آب در پکیج، فشار پکیج نیز افزایش می­یابد و در این هنگام شیر اطمینان با دارا بودن یک فنر و دیافراگم لاستیکی، به طور خودکار باز شده و با تخلیه آب باعث کاهش فشار و رساندن آن به زیر سه بار می‌شود. بنابراین به شیر اطمینان، شیر تخلیه پکیج نیز میگویند زیرا با تخلیه آب داخل پکیج موجب تنظیم فشار داخلی پکیج می‌گردد. به طور کلی تمام سیستم‌های دارای مدار بسته حرارتی به شیر اطمینان نیاز دارند زیرا تغییرات دما در این سیستم‌ها خود عاملی در جهت تغییرات فشار است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین برای  اطمینان از کنترل فشار در این سیستم‌ها از شیر اطمینان استفاده می‌شود.

 کسانی که در منزل خود از پکیج جهت گرمایشی آب مصرفی و گرمایشی منزل خود استفاده می کنند ممکن است سوالاتی برای آن ها پیش بیاد که دلیل خرابی و نقص در دستگاهشان در چیست از همین رو شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاع بیشتر پرسش های متدوال در مورد مشکلات پکیج مطالعه کنید.

مشاوره دیجی امداد رسان

انواع شیر اطمینان پکیج:

در واقع براساس نوع حساسیتی که شیر اطمینان از خود نشان می‌دهد دو نوع شیر اطمینان وجود دارد که در نوع اول شیر اطمینان تنها به تغییرات فشار حساسیت نشان می‌دهد (حساس به فشار) و در نوع دیگر حساسیت به تغییرات فشار و دما هر دو موجب عملکرد شیر اطمینان می‌شود (شیر اطمینان حساس به دما و فشار).

جنس شیر اطمینان پکیج:

در گذشته شیر اطمینان در پکیج‌ها از جنس برنج و همگی از نوع رزوه‌ای و با استحکام بالا بودند اما امروزه این شیرها را از جنس پلاستیک و بدون رزوه (فیتینگی) می‌سازند.

ساختار شیر اطمینان پکیج:

ساختار شیر اطمینان پکیج از سه بخش تشکیل شده که شامل؛ دیسک، نازل و فنر می‌باشد. به علاوه قسمت تخلیه شیر اطمینان از قسمت ورودی دارای قطر بالاتری است.

عملکرد شیر تخلیه پکیج:

زمانی که با افزایش دما و مقدار آب در پکیج، فشار داخلی پکیج به بالاتر از 3-5/2 بار می‌رسد؛ ابتدا نازل داخل شیر تخلیه پکیج این فشار بالا را دریافت می‌کند در نتیجه فنر شیر اطمینان باز شده، موجب بالا رفتن دیسک و باز شدن شیر و تخلیه آب از مدار گرمایش پکیج می‌شود که در نهایت فشار داخل پکیج را به زیر 3 بار می‌رساند.

مشاوره دیجی امداد رسان

تخصصی ترین مرکز نصب، تعمیر و سرویس انواع پکیج دیواری

دیجی امداد رسان

 

جهت اعزام فوری کارشناس با ما تماس بگیرید

مشاوره دیجی امداد رسان

محل قرارگیری شیر اطمینان پکیج:

برای پیدا کردن شیر اطمینان پکیج باید آن را در قسمت زیر اتصالات پکیج پیدا کنید. و محل دقیق‌تر آن در پکیج‌ها به شرح زیر است که در اکثر پکیج‌ها، شیر پکیج در بلوک بازگشت و در قسمت میانی شیلنگ برگشت شوفاژ و شیلنگ آب سرد قرار گرفته است. و در سایر پکیج‌ها، شیر اطمینان در بلوک رفت و دقیقاً قسمت زیر پکیج دیواری قرار گرفته است.

وظیفه شیر تخلیه پکیج:

وظیفه شیر تخلیه پکیج جلوگیری یا خنثی­سازی فشار بیش از حد در سیستم پکیج است، بنابراین زمانی که شیر اطمینان پکیج خراب شود و در مقابل فشار بالا باز نشود، آسیب‌های جدی زیادی را به دستگاه وارد می‌کند. بنابراین شیر اطمینان دو وظیفه اصلی تأمین امنیت جانی و حفاظت از دستگاه در برابر افزایش فشار را دارد تا در اثر ترکیدن لوله‌ها، خسارت جانی و مالی به افراد وارد نشود. بنابر این بهترین اقدام در این مواقع سرویس ­دهی و تعمیر پکیج و تعویض یا تعمیر شیر تخلیه پکیج توسط تعمیرکار متبحر و آشنا با سیستم‌های پکیج می‌باشد. در این مورد می‌توانید از تعمیرکاران متخصص و مجرب دیجی امداد که آشنایی کاملی با انواع پکیج‌ها دارند، کمک بگیرید.

کاربرد شیر اطمینان پکیج:

شیر اطمینان از اجزای حفاظتی ضروری در پکیج است که موجب تنظیم فشار داخلی پکیج می‌شود و این تنظیم فشار را از طریق خروج آب از سیستم انجام می‌دهد. در صورتی که عملکرد شیر اطمینان دچار مشکل شود ممکن است فشار و دما در پکیج بسیار بالا رفته و موجب آسیب جدی مثل ترکیدن لوله‌ها و حتی خود پکیج شود زیرا ساختار داخلی پکیج تحمل فشار بالاتر از 5/3بار را ندارد. لوله‌کشی شیر اطمینان نیز باید به درستی انجام شود در غیر این صورت امکان نشتی آب داغ از شیر اطمینان و هدایت نادرست آب اتفاق میافتد که می‌تواند موجب پاشیده شدن آب داغ به صورت افراد و یا خسارت به وسایل آشپزخانه شود.

دلایل خرابی شیر اطمینان پکیج:

دلایل متعددی می‌تواند موجب خرابی شیر اطمینان شود که مهم‌ترین علت آن مواجه شدن شیر اطمینان با فشار بالاست و سایر عوامل شامل باز ماندن شیر پرکن، خرابی منبع انبساط، وارد شدن شوک گرمایی، فرسودگی و ضربات غیرمنتظره به شیر اطمینان پکیج موجب خراب شدن آن می‌شود.

مشاوره دیجی امداد رسان

نشانه‌های خرابی شیر اطمینان:

با توجه به خطراتی که عملکرد نادرست شیر اطمینان می‌تواند به بار آورد. اطلاع به موقع از خرابی شیر اطمینان اهمیت بالایی دارد. اما متأسفانه خرابی شیر اطمینان مانند سایر مشکلات پکیج به صورت کد خطا در پکیج نمایش داده نمی‌شود و سریع موجب آسیب به پکیج می‌شود. خرابی شیر اطمینان پکیج به دنبال افزایش بیش از حد فشار در پکیج اتفاق میافتد. تنها راه تشخیص خرابی شیر اطمینان زمانی است که عقربه مربوط به فشار پکیج یا نمایشگر پکیج فشاری بالاتر از 2 بار (محدوده قرمز رنگ فشارسنج) را نشان می‌دهد و پکیج همچنان در حال کار کردن است که پس از آن نشانه بعدی خرابی شیر اطمینان بروز می‌کند که نشتی و خروج آب از شیر اطمینان می‌باشد. که در این صورت سیستم گرمایشی پکیج باید تعمیر گردد و راهی جز تعویض شیر اطمینان وجود ندارد.

تعمیر شیر اطمینان پکیج :

با توجه به اهمیتی که شیر اطمینان در تنظیم فشار و امنیت پکیج دارد، ضروری است که از سالم بودن این قطعه، اطمینان حاصل شود. در صورت بروز مشکلاتی نظیر افزایش فشار در پکیج یا نشتی آب از شیر اطمینان به احتمال زیاد مشکل در فنر و یا خود شیر اطمینان وجود دارد که برای عیب­یابی دقیق، تعمیر یا تعویض شیر اطمینان بهتر است از تعمیرکاران متبحر و متخصص مجموعه دیجی امداد کمک بخواهید تا قبل از بروز مشکل جدی، اقدامات لازم را انجام دهند.

زمانی که نشتی در مسیر بسته پکیج مشاهده می‌شود و شما برای جبران آب خروجی، شیر پرکن را باز می‌کنید موجب می‌شود که آب جدید وارد پکیج شود که این آب ورودی به همراه خود املاح را نیز وارد پکیج می‌کند که طی گردش در پکیج و تماس با شعله، این املاح رسوب می‌کنند و مشکل جدیدی را در پکیج ایجاد می‌کنند بنابراین بهتر است که به تعمیر شیر اطمینان اقدام نمایید.

بنابراین زمانی که با نشتی مداوم آب مواجه می‌شود مشکل از شیر اطمینان است و ممکن است این مشکل به دلیل تجمع رسوب در بین دیافراگم و شیر اطمینان باشد که برای رفع این مشکل باید ابتدا شیر اطمینان را باز کرده، داخل دیسکلر قرار داده و سپس شستشو دهید. در مواردی ممکن است علت نشتی از بین رفتن دیافراگم یا ضعیف شدن فنر شیر اطمینان باشد که در این حالت بهترین راه، تعویض شیر اطمینان است.

نحوه تعویض شیر اطمینان پکیج:

برای تعویض شیر اطمینان پکیج باید مراحل زیر را انجام داد:

خاموش کردن سیستم پکیج

بستن شیر پرکن پکیج جهت توقف آبگیری و کاهش فشار در پکیج (آبگیری زیاد از حد در پکیج موجب افزایش فشار میشود)

چند ساعت صبر کنید که آب داخل پکیج و خود پکیج سرد شود و سپس کار تعویض شیر تخلیه پکیج را آغاز کنید.

اکنون باید آب داخل پکیج را به طور کامل تخلیه کرد. برای این کار می‌توان از یکی از رادیاتورها استفاده کرد. برای این کار شیر ورودی آب را در پکیج بسته و شیر پرکن را باز کنید و سپس ترجیحاً پایین‌ترین شیر آبگرم از سطح پکیج را باز کنید که با این کار تمام آب خارج می‌شود و فشار پکیج به صفر بار می­رسد.

سپس بسته به نوع شیر اطمینان به یکی از دو شکل زیر برای خروج شیر اطمینان اقدام کرد: در مورد شیر اطمینان اورینگی، قسمت خارجی آن را به سمت قسمت بیرون کشیده و شیر جدید را جایگزین آن کنید و در مورد شیر اطمینان دنده‌ای آن را به طور کامل چرخانده و باز کنید سپس شیر اطمینان جدید را جایگزین کنید. برای این کار میتوانید از آچار شلاقی استفاده کنید. در صورتی که شیر اطمینان دارای لوله تخلیه می­باشد باید لوله تخلیه مربوط به شیر اطمینان قبلی را نیز باز کرده و لوله تخلیه جدید را به کمک آچار مناسب ببندید. دقت کنید که به کمک نوار لوله دو رزوه پایینی، شیر تخلیه جدید را کاملا پوشانده و سپس اقدام به بستن شیر تخلیه نمایید.

برای اطمینان از محل نصب شیر اطمینان پکیج می توانید به نحوه بسته شدن شیر اطمینان قبلی دقت کنید.

پس از تعویض شیراطمینان، مجدد شیر پرکن را باز کنید تا مدار سیستم پکیج از آب پر شود و پر شدن مدار از آب باید تا زمانی ادامه یابد که عقربه فشارسنج روی عدد 5/1-5/0 قرار گیرد زیرا دستگاه نباید بیش از حد از آب پر شود و پس از رسیدن فشار پکیج به این میزان شیر پرکن را ببندید.

سپس برای تنظیم مجدد پکیج همه رادیاتورها را هواگیری کنید.

در پایان شیر تخلیه را از نظر نشتی چک کنید.

از آنجایی که شیر اطمینان دستگاه حساسی است که اگر عملکرد آن درست نباشد میتواند موجب بروز حوادث خطرناکی شود بنابراین تشخیص به موقع و درست خرابی شیر اطمینان خود موضوع مهمی است که باید سریعا توسط یک تعمیرکار خبره تشخیص داده شود و پس از عیب یابی دقیق مشکل در شیر اطمینان اقدام به تعمیر و یا تعویض شیر اطمینان نماید. مجموعه دیجی امداد با دارا بودن تکنسین­های آموزش­ دیده و مجرب خود آماده خدمات رسانی در کلیه زمینه­ های تعمیر شیر اطمینان، تعویض شیر اطمینان و سرویس ­دهی شیر اطمینان می ­باشد. بهترین زمان برای سرویس دهی پکیج هر شش ماه یک بار می باشد.

مشاوره دیجی امداد رسان

تخصصی ترین مرکز نصب، تعمیر و سرویس انواع پکیج دیواری

دیجی امداد رسان

 

جهت اعزام فوری کارشناس با ما تماس بگیرید

4.3/5 - (3 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *