مطالب آموزشی

تفاوت پکیج تک مبدل و دو مبدل چیست

پکیج-تک-مبدل-و-دو-مبدل

پکیج جهت تأمین گرمایش ساختمان و نیز تأمین آبگرم مصرفی به قطعه‌ای به نام مبدل نیاز دارد و اساس کار سیستم پکیج دیواری برای تأمین آب گرم مصرفی و آب گرم رادیاتورها به شرح زیر می‌باشد: آب سرد ورودی به پکیج دیواری برای استفاده بهداشتی توسط مبدل‌ها به دمای مورد نظر می‌رسد و وارد مدار لوله کشی آب گرم بهداشتی می‌شود در مقابل یک مدار بسته برای سیستم گرمایشی وجود دارد که هنگام نصب پکیج، آبگیری شده و با هر بار روشن کردن پکیج دیواری، آب داخل لوله‌های سیستم گرمایشی توسط پمپ تا زمان رسیدن به دمای مطلوب، به گردش درمی ­آید.

مشاوره دیجی امداد رسان

پکیج ­های دیواری بر اساس تعداد مبدل به دو دسته پکیج های تک مبدله و دو مبدله تقسیم می­شود اما به هر حال هیچ پکیجی توانایی تامین همزمان آب بهداشتی و سیستم گرمایشی را ندارد و همیشه اولویت کاری دستگاه پکیج با آب گرم بهداشتی است. یعنی اگر پکیج در حال گرم کردن سیستم گرمایشی باشد و در عین حال مصرف‌ کننده آب گرم را باز نماید؛ پکیج به صورت اتوماتیک از حالت گرمایشی به حالت آب گرم تغییر می‌کند. پیش از پرداختن به تشخیص پکیج تک مبدل و دو مبدل بهتر است با هر یک از این نوع پکیج ­ها آشنا شویم.

پکیج تک مبدل (Bithermic)

در پکیج‌های نوع تک مبدل تنها یک مبدل حرارتی اصلی دوبل وجود دارد که آبگرم مصرفی و نیز گرمایش را با تماس مستقیم با شعله مشعل تأمین می‌نماید. یعنی این آب‌ها در قطعه‌ای به نام مبدل که از زیر با شعله در تماس است، گرم می‌شوند و داخل رادیاتورها یا سیستم آبگرم بهداشتی منزل خواهد رفت. بنابراین به مبدل پکیج‌های تک مبدل، مبدل دومنظوره گفته می‌شود. در پکیج نوع تک مبدل هر گاه مصرف‌کننده با باز کردن شیر آب گرم، درخواست آب گرم را اعلام می‌کند آب سرد شهری وارد مبدل اصلی دوبل شده و در معرض شعله مستقیم مشعل قرار گرفته و از طریق لوله آبگرم مصرفی به سمت مصرف می‌رود. همچنین در پکیج نوع تک مبدل هرگاه مصرف‌کننده با قرار دادن پکیج در حالت زمستانی درخواست گرمایش می‌دهد؛ شیر سه طرفه مسیر حرکت را به سمت رادیاتورها می‌برد و در این حالت پمپ جهت گردش آب در رایاتورها و نیز در مبدل، فعال می‌گردد.

پکیج دو مبدل  (Monothermic)

در این نوع پکیج از دو نوع مبدل اصلی (تک منظوره یا اولیه) و صفحه‌ای (ثانویه) استفاده شده است. در حالت زمستانی پکیج، پمپ فعال بوده و با گردش آب در مبدل اصلی، گرمایش برای محیط تأمین می‌گردد. و در زمان نیاز به آب گرم، با گردش آب شهری توسط پمپ در مبدل صفحه‌ای، آب گرم مصرفی تأمین می‌گردد. به مبدل صفحه‌ای مبدل ثانویه نیز گفته می‌شود به این جهت که با فعال شدن پمپ و گردش آب شهری در مبدل‌های صفحه‌ای در اثر مجاورت با آب گرم ایجاد شده توسط مبدل اصلی (آب رادیاتورها)، آب گرم مصرفی تأمین می‌گردد. در واقع عملکرد دستگاه دو مبدل به گونه‌ای است که در کنار مبدل اصلی یک مبدل صفحه‌ای مسی دیگر (مبدل ثانویه) قرار گرفته و مدار کوچکی مابین مبدل اصلی و مبدل صفحه‌ای تشکیل می‌شود. هنگام روشن شدن دستگاه، آب گرم موجود در این مدار، مبدل صفحه‌ای را گرم می‌نماید سپس آب سرد ورودی دستگاه از داخل مبدل صفحه‌ای عبور می‌کند  و پس از گرم شدن وارد سیستم لوله کشی آبگرم بهداشتی می‌شود. در زمان استفاده از سیستم گرمایشی نیز نحوه عملکرد دستگاه همانند سیستم پکیج تک مبدل خواهد بود.

مرکز تخصصی نصب، تعمیر و سرویس انواع پکیج دیواری

دیجی امداد رسان

 

جهت اعزام فوری کارشناس با ما تماس بگیرید

برای خواندن مقاله مزایا و معایب پکیج دیواری اینجا را کلیک نمایید.

بررسی تفاوت های پکیج تک مبدل و دو مبدل در چیست؟

تفاوت پکیج دو مبدل و تک مبدل در تعداد مخازن موجود در پکیج می‌باشد که در نوع تک مبدل دو لوله مختص آب گرم مصرفی و شوفاژ (آبگرم رادیاتورها) هر دو از داخل یک مخزن عبور کرده و میزان جرم گرفتن در این نوع پکیج بیشتر است اما در پکیج دو مبدل قسمت آب گرم و شوفاژ (گرمایش) از هم جدا بوده و فشار حرارتی بر دو مخزن تقسیم می‌شود. در واقع تفاوت دستگاه دو مبدل و تک مبدل در زمان استفاده از آب گرم بهداشتی است اما کارایی و میزان گرم کردن آب در هر دو نوع پکیج تک مبدل و دو مبدل یکسان است. تفاوت های پکیج تک مبدل و دو مبدل در ساختار پکیج نیز مشهود می باشد؛

مشاوره دیجی امداد رسان

از نظر ساختاری مبدل دومنظوره در پکیج تک مبدل دارای چهار اتصال شامل دو اتصال یک دوم و دو اتصال سه چهارم می‌باشد که اتصالات یک دوم برای آب مصرفی و اتصالات سه چهارم برای آب گرمایشی هستند. در مبدل‌های دومنظوره در واقع دو لوله در داخل یکدیگرند که لوله با مقطعی به فرم ستاره‌ای داخل لوله‌ای با مقطعی به شکل بیضی قرار گرفته است از مقطع ستاره‌ای شکل آب مصرفی و از ناحیه اطراف (فضای بین دو لوله) آب گرمایشی عبور می‌کند. بنابراین به صورت مستقیم آب گرمایشی در معرض حرارت شعله قرار گرفته و گرمای خود را به آب مصرفی منتقل می‌کند.

در پکیج دو مبدله، مبدل اصلی تک منظوره دارای دو اتصال از نوع سه چهارم است که آب بندی این نوع اتصالات می‌تواند با هم متفاوت باشد. در مبدل تک منظوره اتصالات سه چهارم همانند مبدل دومنظوره برای آب گرمایشی است و مبدل ثانویه وظیفه تأمین آب مصرفی را به عهده دارد.

حال که با تفاوت و اساس کار در پکیج‌های تک مبدل و دو مبدل آشنا شدیم این سؤال پیش می­آید که کدام یک از پکیج‌های تک مبدل یا دو مبدل بهترند؟ پاسخ به این سؤال در گرو بررسی مزایای هریک از این دو نوع پکیج نسبت به دیگری می‌باشد که به نوعی تفاوت های پکیج تک مبدل و دو مبدل را در عمل آشکارتر می ­کند.

برای خواندن مقاله پرسش های متداول در مورد مشکلات پکیج ها اینجا را کلیک نمایید.

مزایای پکیج‌های تک مبدل

فعال نبودن پمپ در حالت تابستانی (خاموشی پکیج در فصل تابستان و بهار)؛ به همین دلیل پکیج تک مبدل استهلاک کمتری داشته بنابراین عمر پمپ بیشتر و مصرف برق کمتری دارد.

ساختمان ساده‌تر و خرابی کمتر این نوع پکیج‌ها

پکیج تک مبدل آب گرم مصرفی را چند ثانیه سریع‌تر از دو مبدل تولید می­کند.

گرفتگی در لوله ­ها دیرتر بر روی آن تأثیرگذار می‌باشد.

در صورتی که با مشکلاتی همچون سروصدا در پکیج، گرم شدن آب مصرفی و یا گرم و سرد شدن آب مصرفی مواجهه هستید به احتمال زیاد پکیج شما دچار رسوب شده است. پیشنهاد ما به شما این است که با شماره‌گیری دیجی امداد رسان از تعمیرکاران ما کار جرم‌گیری پکیج  خود را بخواهید زیرا تعمیرکاران دیجی امداد رسان با آگاهی کامل و به کمک پمپ جهت افزایش جرم‌گیری اقدام به رفع مشکل شما می‌نمایند.

مزایای پکیج‌های دو مبدل

مقاوم‌تر در مقابل رسوب‌گیری: در پکیج دو مبدل به دلیل عدم تماس مستقیم آب با شعله مشعل ونیز کار و فشار حرارتی بر دو مبدل وارد می‌شود، تشکیل رسوب در جدار داخلی مبدل صفحه‌ای دیرتر تشکیل می‌شود و خرابی دستگاه در طولانی‌مدت کمتر می‌شود.

راندمان پکیج دو مبدل تا حدودی بالاتر از تک مبدل می‌باشد.

نوسان دمایی کمتر در آبگرم مصرفی: به دلیل دبی ثابت و کنترل بهتر دمای سیال در پکیج دو مبدل تغییرات حرارت بیشتر تحت کنترل قرار دارد و نوسان کمتر دمایی باعث می‌شود پکیج دیرتر خراب شود.

با وجود این که احتمال رسوب‌گذاری در پکیج‌های دو مبدله کمتر است به هر حال تجمع رسوب جزء جدایی‌ناپذیر در هر نوع مبدلی در طول زمان می‌باشد. دیجی امداد رسان با تعمیرکاران متخصص خود ضمن رسوب‌زدایی و تعمیر پکیج توصیه‌هایی نظیر تزریق محلول ضد رسوب به داخل رادیاتورها، نصب صافی برنجی برگشت، نصب رسوب‌زدای مغناطیسی و .. را به مشتریان خود ارائه می‌کنند تا زمان تجمع رسوب در پکیج را طولانی‌تر نمایند.

برای خواندن مقاله مشکلات متدوال در رابطه با پکیج ها اینجا را کلیک نمایید.

مشاوره دیجی امداد رسان

نکات مهم و اساسی در رابطه با پکیج تک مبدل و دو مبدل 

فرق های پکیج تک مبدل و دو مبدل گرچه تنها به دلیل تعداد مخازن و مبدل‌هاست اما همین اختلاف تفاوت‌های زیادی را ایجاد می‌کند که موجب مزایا و معایبی در مورد هر یک نسبت به دیگری می‌شود و انتخاب پکیج بهتر را مشکل می‌سازد. در عمل در صورت وجود سختی گیر نوع پلی فسفات، اختلاف زیادی در میزان رسوب در پکیج تک مبدل با دو مبدل وجود ندارد ولی در صورت رسوب‌گذاری در پکیج‌های دیواری هزینه تعمیر در نوع دو مبدل بسیار کمتر از نوع تک مبدل است. بنابراین از نظر اقتصادی برای مناطقی که آب آنجا املاح بالا (بیش از 500 پی پی ام) دارد پکیج دو مبدل مناسب‌تر است ولی در مناطق دارای آب با املاح کمتر پکیج تک مبدل از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است و همچنین در صورتی جزء افرادی هستید که کمتر از پکیج مصرف می‌کنید تک مبدله کافی بوده و اگر زیاد از پکیج و آب گرم مصرف می‌کنید دو مبدله بهتر است.

عوامل زیادی می‌توانند در انتخاب نوع پکیج تک مبدل و دو مبدل تأثیرگذار باشند و این موضوع را نیز باید در نظر داشته باشید که با وجود این که در پکیج دو مبدله وجود دو مبدل در کنار هم موجب عملکرد بهتری می‌شود اما هزینه اولیه برای خرید پکیج‌های تک مبدل بیشتر از تک مبدل می‌باشد. با توجه مطالب ذکر شده مهم‌ترین عاملی که باعث کاهش کارایی و خرابی پکیج دیواره به ویژه در نوع تک مبدل می‌شود، رسوب­گذاری می‌باشد بنابراین لازم است که هر چند وقت یک بار برای سرویس و جرم‌گیری پکیج اقدام نمایید. در این راستا تمامی عملیات رسوب‌گیری پکیج‌های دیواری تک مبدل و دو مبدل توسط سرویس­کاران دیجی امداد رسان ارائه می‌گردد تا در هزینه تعمیر زودهنگام پکیج صرفه‌جویی گردد.

مشاوره دیجی امداد رسان

مرکز تخصصی نصب، تعمیر و سرویس انواع پکیج دیواری

دیجی امداد رسان

 

جهت اعزام فوری کارشناس با ما تماس بگیرید

 

4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *