مطالب آموزشی

بررسی دلایل خاموش شدن پکیج بوتان بیتا

امروزه در بیشتر منازل و ساختمان ها از سیستم گرمایشی پکیج استفاده می شود. خیلی از برندها تولید کننده این وسایل گرمایشی هستند. یکی از محبوب ترین این برندها در ایران بوتان است که توانسته است مدل های متنوعی از پکیج را تولید و به بازار عرضه کند. یکی از پرتقاضاترین پکیج بوتان پکیج بیتا نام دارد. البته با وجود کارکرد مفید این دستگاه این پکیج با مشکلاتی هم همراه است. یکی از این مشکلات خاموش شدن پکیج بیتا می باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی مشکل خاموش شدن پکیج بیتا بپردازیم.

این پکیج مجهز به محفظه احتراق بسته یا همان از نوع فن دار است. پمپ سیرکولاتور سه سرعته دارد. مجهز به دو مبدل می باشد. هم چنین مجهز به LED نشانگر وضعیت عملکرد دستگاه است.

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم یکی از مشکلات پکیج بیتا مشکل خاموش شدن آن است که در ادامه می خواهیم به شما خواهیم گفت که خاموش شدن پکیج بیتا چه دلیلی دارد.

  مشاوره دیجی امداد رسان

پکیج بیتا چرا خاموش می شود

در ادامه به معرفی علت خاموش شدن پکیج بوتان مدل بیتا می پردازیم و دلایل هر کدام را برای شما شرح می دهید و راه حل و رفع مشکل خاموش شدن پکیج بیتا را به شما معرفی می کنیم.

  • قطعی گاز و برق

همان طور که می دانید همه پکیج ها با گاز و برق کار می کنند. اگر یکی از این عوامل قطع شود، دستگاه خود به خود خاموش می شود و دیگر کار نمی کند.

بنابراین اولین دلیل خاموش شدن پکیج بیتا قطع گاز و برق که باید در ابتدا به خوبی بررسی شوند.

 

  • ایراد در برد کنترل پکیج بیتا

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن پکیج دیواری بیتا به سوختگی برد کنترل و خرابی آن برمی گردد. این مشکل اساسی ترین مشکل پکیج بیتا و بیشتر پکیج هاست که باید توسط یک فرد حرفه ای به طور تخصصی عیب یابی شود.

 

  • قطعی گاز

گفتنی است که بعد از قطعی گاز ورودی و برق چراغ قرمز پکیج روشن می شود و به شما می فهماند که گاز قطع شده است. بعداز معرفی دلایل خاموش شدن پکیج بیتا باید به عوامل علت خاموش شدن پکیج بوتان بیتا نیز اشاره کنیم. این عوامل شامل موارد زیر می شوند:

 

  • کاهش آب در مدار پکیج

وقتی مقدار آب درون دستگاه از یک حدی کمتر شود، کلید نیم بار فعال شده و از روشن شدن پکیج جلوگیری می کند. و در نتیجه دستگاه خاموش می شود

در کنار تجهیزاتی مانند گاز و برق که برای روشن شدن و کار کردن دستگاه بسیار ضروری هستند، وجود آب کافی در مدار پکیج نیز بسیار مهم است. از جمله عواملی که باعث کم شدن آب درون مدار پکیج می شوند می توان از نشتی، خرابی منبع انبساط یا ایراد در شیر پرکن پکیج نام برد.

راه حل: برای رفع مشکل کاهش آب دستگاه، باید مقدار بار پکیج را بررسی کنید. اگر کمتر از 1.5 بار باشد، بعد از باز کردن شیر پرکن می توانید مقدار آب مورد نیاز پکیج را تامین کنید. بعد از آن بلافاصله شیر پرکن را ببندید.

 
مشاوره دیجی امداد رسان

خاموش شدن پکیج بوتان مدل بیتا

 

  • هواگرفتگی مدار گرمایش

نفوذ هوا در سیستم رادیاتورها اصلی ترین علت خاموش شدن پکیج دیواری بیتا می باشد که می تواند در کارکرد دستگاه اختلال ایجاد کند. وقتی هوا به داخل سیستم نفوذ یابد، پمپ به ناچار هوا را به گردش می اندازد و این هوا در داخل مدار به جریان می افتاد.

گردش هوا داخل مدار باعث می شود که برد دستگاه پیام اشتباه دریافت کند و وقتی کمبود آب را تشخیص داد مانع از روشن شدن پکیج بیتا می شود. البته در این حالت فشار پکیج هم به شدت بالا می رود.

راه حل: برای رفع مشکل راحت ترین کار هواگیری رادیاتورهاست. به این شکل که شیر هواگیری رادیاتورها را باز کنید تا آب و هوا از داخل رادیاتورها خارج شود.

 

  • وجود رسوب در مدار گرمایش

به علت سختی آب در کشور رسوبات زیادی در پکیج انباشته می شوند. این رسوبات مسیر گرمایش رادیاتورها را می بندد و باعث اختلال در حرکت آب در راه رسیدن به مسیر گرمایشی می شوند. این مشکل یکی دیگر از علائم خاموش شدن ناگهانی پکیج بیتا محسوب می شود.

راه حل: برای رفع این مشکل 2 راه پیش روی شماست.

  • رسوب زدایی مدار
  • نصب سختی گیر بر روی پکیج بیتا

 

  • گریپاژ کردن پمپ دستگاه

پمپ سیرکولاتور قطعه ای است که آب را درون مدار دستگاه به جریان می اندازد. وقتی پمپ دچار ایراد شده باشد، آب در مدار سیستم پکیج به جریان نمی افتد. در نهایت برد دستگاه فرمان روشن شدن دستگاه را ارسال نمی کند.

 یک نکته در خصوص پمپ پکیج این است که در صورتی که نیم سوز شده باشد، دستگاه مدام خاموش و روشن می شود. خرابی پمپ مهم ترین علت خاموش شدن پکیج بیتا می باشد.

راه حل: در مواقعی ممکن است یکی از سیم های ارتباطی بین پمپ و دستگاه قطع شده باشد و مانع از کارکرد صحیح پمپ سیرکولاتور شود. سیم را بررسی کنید. اگر مشکل از سیم باشد، با نصب دوباره سیم و اتصالات مشکل رفع می شود. اما گاهی اوقات مشکل از خود پمپ است که باید تعویض شود.

 

  • خرابی الکترود یون

قطعه ای که وظیفه تشخیص شعله در پکیج را برعهده دارد، الکترود یون نام دارد که یک قطعه کوچک در قسمت برنر پکیج بیتاست. چنانچه مشکلی در این قطعه کوچک به وجود بیاید، شعله تشخیص داده نمی شود و پکیج بیتا خود به خود خاموش می شود.

راه حل: اگر مشکل الکترود یون از کثیفی یا مسدودیت باشد با یک سمباده می توان مشکل مسدودیت این قطعه را رفع کرد. اما علت دیگر خرابی الکترود یون تنظیم نبودن فاصله آن از جرقه زن است که با تنظیم این قطعه مشکل خاموش شدن پکیج بیتا به خودی خود رفع می شود.

 

  •     کم بود فشار گاز دستگاه

همانطور که قطع بودن گاز ورودی به پکیج، مانع روشن شدن آن می شود، کم بودن فشار گاز نیز باعث خاموش و روشن شدن دستگاه می شود. این ایراد به دلیل عدم تنظیم مناسب هوای گاز به وجود می آید. این مشکل باعث می شود که پکیج بیتا نتواند شعله تشکیل بدهد و مرتب روشن و خاموش شود

راه حل: از یک تعمیرکار حرفه ای جهت تعمیر پکیج بخواهید که مشکل کم بود هوای گاز ورودی به پکیج بیتا را تنظیم کند تا این مشکل از بین برود.

 

  • عدم تخلیه دود از پیکج

مواد حاصل از احتراق پکیج باید از راه دودکش یا پرشر دود و پرشر هوا از دستگاه خارج شوند. در غیر این صورت، سنسور دود نمی تواند فرمانی برای روشن شدن پکیج بیتا به برد دستگاه صادر کند.

 راه حل: از آن جایی که این مشکل بسیار خطرناک است عواملی مانند نصب ناصحیح دودکش کم یا زیاد بودن ارتفاع دودکش، ایراد در پرشر دود و نصب دودکش در محل نامناسب می توانند این مشکل را به همراه بیاورند. در اولین فرصت برای رفع این مشکل از یک تعمیر کار پکیج حرفه ای جهت تعمیر پکیج بوتان کمک بگیرید.

 

  • کمبود هوا در سیستم

دودکش های پکیج بیتا به صورت دولایه ای هستند. از یکی از این لایه ها یا مجرا دود حاصل از احتراق سیستم خارج می شود. از راه مجرای دیگر، هوای تازه به پکیج وارد می شود. از آن جایی که بدون هوا هیچ شعله ای شکل نمی گیرد، پس دستگاه هم خاموش می شود و دیگر روشن نمی شود.

راه حل: ورودی هوا به پکیج بیتا را چک کنید و از باز بودن آن اطمینان حاصل نمایید و در صدد رفع این مشکل باشید.

  مشاوره دیجی امداد رسان

  • بالا رفتن بیش از حد حرارت در پکیج

همه پکیج ها خصوصا پکیج بیتا یک حد استاندارد در میزان حرارت و گرما هستند و دمای آب در مدار بیش از اندازه بیشتر شود، گفته می شود که پکیج به اصطلاح جوش می آورد. بنابراین سیستم پکیج به خودی خود خاموش می شود.

راه حل: عواملی مانند خرابی کلید تنظیم دما، مسدود بودن مسیر گردش آب، خرابی کلید ان تی سی، رسوب گرفتن مبدل پکیج، خرابی کلید بای، پس تنظیم نبودن شعله گاز و مسدودیت صافی آب می تواند باعث خرابی یا به اصطلاح جوش آوردن پکیج بیتا شود. بهترین راه این است که پکیج را روشن نکنید و با یک تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید.

 

  • خرابی فن پکیج

اگر فن پکیج خراب بشود یا مشکلی در کارکرد آن پیش بیاید، مانند قطعات دیگر مثل پرشر هوا و دودکش که به خروج محصولات حاصل از احتراق به بیرون کمک می کنند. فن هم نمی تواند دود را خارج کند. در نتیجه دود در مسیر دودکش می ماند و باعث خاموش شدن پکیج بیتا و مانع از روشن شدن آن می شود.

راه حل: در صورتی که فن دستگاه خراب بشود، موتور هم می سوزد. بنابراین بهترین کار تعویض فن سوخته و جایگزینی با فن جدید است. در مواقعی ممکن است فن نسوخته و فقط کثیف شده باشد. برای همین به سرویس نیاز دارد.

 

  • تنظیم کردن درجه گرمایش در دمای پایین

زمانی که درجه گرمایش را در دمای کمتر از 80 درجه سلسیوس تنظیم کنیم. پکیج قادر به روشن شدن در حالت زمستان است.

راه حل: پس برای رفع این مشکل درجه گرمایشی را بیشتر تنظیم کنید.

 

 

  • خرابی کلید تنظیم دمای مدار گرمایش

در بیشتر مواقع کلید تنظیم مدار می شکند در این صورت نمی توان آن را تکان داد و طبیعتا پتانسیومتر هم از کار می افتد. باید کلید را تعویض کنید.

 

  • کار نکردن ترموستات

ترموستات مقدار اندازه دمای اتاق را تعیین کند و برد دستگاه با توجه به دمای اعلام توسط فرمان روشن شدن پکیج را می دهد. اگر ترموستات کار نکند پس برد دستوری مبنی بر روشن کردن دریافت کند. سیم ترموستات در صورت قطعی روشن نمی شود در این حالت پکیج روشن نشود.

راه حل: ابتدا اتصالات ترموستات را بررسی کنید در صورت سالم بودن برای رفع این مشکل باید ترموستات تعویض شود.

 

  • باز بودن شیر بای پاس پکیج بیتا

شیر بای پس وظیفه دارد که از گردش آب خیلی داغ در درون سیستم جلوگیری کند. در مواقعی که شیر بای پس پکیج بیتا باز باشد، چرخش آب داغ باعث داغ شدن دستگاه و در نهایت خاموش شدن آن می شود.

راه حل: باید برای رفع مسدودیت شیر بای پس پکیج، فنر آن را به خوبی تمیز کنید تا حالت کشسانی آن به حالت قبل باز گردد.

  مشاوره دیجی امداد رسان

سخن آخر

در این مواقع به شرح و توضیح در خصوص خاموش شدن پکیج بیتا پرداخته شد. برای دریافت خدمات سرویس پکیج بوتان مدل بیتا و یا سایر برندها می توانید از خدمات 24 ساعته مرکز تعمیرات دیجی امدادرسان استفاده کنید. این مرکز به عنوان معتبرترین نمایندگی تعمیر انواع پکیج خصوصا پکیج بوتان و مدل های آن و فروش قطعات پکیج دیواری در اقصی نقاط بهترین خدمات را ارائه می دهد. کافی است درخواست خود را ثبت کنید یا با شماره های درج شده در سایت ما تماس بگیرید.

4.5/5 - (11 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *