مطالب آموزشی

آموزش کامل نحوه تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج

نحوه-تعویض-فیلتر-و-صافی-برگشت-پکیج

همیشه نباید منتظر بروز مشکل در پکیج بود و بعد اقدام به تعمیر آن کرد زیرا این عمل موجب افزایش هزینه تعمیر پکیج و بروز مشکلات جبران‌ ناپذیری در پکیج می‌شود که حتی ممکن است پکیج شما را غیرقابل تعمیر کند. بنابراین بهترین اقدام این است که سرویس فیلتر و صافی برگشت پکیج به موقع انجام شود. سرویس فیلتر و صافی برگشت پکیج خود را به کادر مجرب و متخصص مرکز تعمیرات دیجی امداد بسپارید تا با کمترین وقت نسبت به شستشو و یا نحوه تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج شما اقدام نمایند.

مشاوره دیجی امداد رسان

اهمیت فیلتر و صافی برگشت پکیج  

تقریباً مقداری رسوب در تمامی آب‌های شهری یافت می‌شود. زیرا آب‌های شهری از سفره­های زیرزمینی تأمین می­شوند که دارای رسوبات و مواد معدنی بالایی هستند. مقادیر این رسوبات در آب‌های شهری متغیر می‌باشد می‌تواند از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت باشد اما وجود رسوب در آب جزء لاینفک آب‌های شهری است و این وضعیت در مناطق کم باران، فصول گرم و آب‌های دارای تصفیه نامناسب، تشدید می‌گردد و نهایتاً موجب بروز مشکلاتی در عملکرد مناسب پکیج می‌گردد.

 

ورود آب‌های دارای رسوب به پکیج، موجب تجمع رسوب و انسداد در مسیر آب ورودی به پکیج شده و تأمین آب گرم توسط پکیج را با مشکل روبه‌رو می‌کند و کارایی پکیج کاهش می‌باشد. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل در مسیر آب ورودی به پکیج از فیلتر و صافی برگشت استفاده می‌شود که مانع ورود رسوب به پکیج می‌گردد.

 

جهت مطالعه مقاله تفاوت پکیج تک مبدل و دو مبدل  اینجا را کلیک نمایید

 

زمان تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج

هنگامی که آب‌های دارای املاح بالا در مسیر لوله‌های پکیج قرار بگیرند و نیز توسط شعله پکیج حرارت ببیند؛ رسوب در پکیج تشکیل شده و موجب افزایش ضخامت رسوب در دیواره‌های پکیج می‌شود بنابراین پکیج برای تأمین آب گرم مصرفی، نیاز به انرژی بیشتری دارد و تداوم این مشکل موجب سوراخ شدن پمپ می‌گردد. از طرفی آب گرم به کندی در مسیر لوله‌ها جریان یافته و تا قبل از رسیدن به مسیر شیر آب گرم مصرفی، آب دوباره سرد می‌شود.

در صورت استفاده مداوم از اسیدهای قوی نظیر جوهر نمک در پکیج نیز سوراخ شدن لوله‌ها اتفاق میافتد. بنابراین راهکار مناسب استفاده از فیلتر و صافی برگشت پکیج در مسیر جریان آب می‌باشد. البته پس از مدتی بر روی این فیلتر و صافی‌های برگشت نیز رسوب تجمع یافته و رسوب زدایی یا تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج ضرورت پیدا می‌کند.

 

فرم درخواست تعمیرات

  • 8 − 5 =

 

برای اطمینان از رسیدن زمان نیاز به رسوب زدایی یا تعویض فیلتر، باید به یکسری نشانه‌ها در عملکرد و ساختمان پکیج دقت شود که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کاهش کارایی پکیج در تأمین به ‌موقع و مناسب آب گرم مصرفی

افزایش ضخامت دیواره لوله‌ها در اثر تجمع رسوبات

کاهش سرعت جریان آب داخل لوله‌ها

نوسانات دمایی در آب مصرفی پکیج

کاهش فشار آب

مشاوره دیجی امداد رسان

صافی برگشت پکیج چیست؟

صافی برگشت پکیج در مسیر برگشت رادیاتور و بخش پایین پکیج قرار گرفته است و از ورود آب از رادیاتور به داخل پکیج جلوگیری می‌کند. در واقع این صافی جلوی ورود رسوبات موجود در آب به پکیج را می‌گیرد. جنس صافی برگشت پکیج، برنجی است. استفاده از صافی باکیفیت و مناسب در پکیج موجب پیشگیری از ایجاد سروصدا در پکیج می‌شود و گرمایش مناسبی را در رادیاتور ایجاد می‌کند. صافی برگشت پکیج از نوع مغناطیسی دارای مگنتی(مغناطیسی) می‌باشد که رسوبات فلزی را جذب نموده و طول عمر را در پکیج افزایش می‌دهد.

 

انواع فیلترهای برگشت پکیج

پیش از پرداختن به نحوه تعویض فیلتر برگشت پکیج لازم است که با انواع فیلترهای برگشت در پکیج آشنا شویم تا در انتخاب نوع فیلتر مناسب، درست اقدام کنیم. فیلتر برگشت پکیج، انواع مختلفی دارند که انواع رایج آن فیلتر مغناطیسی، الکترونیکی و شیمیایی (پلی فسفات) می‌باشد.

 

فیلتر برگشت مغناطیسی پکیج

 فیلتر مغناطیسی پکیج دارای مگنتی قوی می‌باشد که یون‌های فلزی موجود در جریان آب ورودی به پکیج را به خود جذب می‌کند و باعث کاهش رسوبات در لوله‌های پکیج می‌شود ضمن این که قادر به جذب رسوبات قبلی موجود در لوله‌های پکیج نیز می‌باشد..

فیلتر برگشت الکترونیکی پکیج

 این نوع فیلتر برگشت پکیج موجب القای میدان مغناطیسی گردیده و تعادل میان یون‌ها (منفی-مثبت) را از بین برده و با خنثی‌سازی این ذرات باعث تجمع و معلق شدن آن‌ها می‌گردد. این موضوع از تشکیل و رسوب ذرات آب در لوله‌کشی پکیج جلوگیری می‌کند.

فیلتر شیمیایی پکیج

این نوع فیلترهایی برگشت پکیج توسط فرایندهای شیمیایی و نیز کارتریجی که در ساختار خود دارند، از تشکیل رسوب در پکیج جلوگیری می‌کنند. جنس کارتریج‌ها معمولاً از نوع پلی فسفات است بنابراین به این نوع فیلتر برگشت پکیج، فیلتر پلی فسفات نیز میگویند. با آزاد کردن فسفات در مسیر آب ورودی و جذب یون‌های کلسیم و منیزیم موجود در آب از تشکیل کربنات‌های نامحلول (رسوب) جلوگیری می‌کند و املاح را به حالت محلول و غیرقابل رسوب تبدیل می‌کنند.

آب گرم عبوری از فیلترهای پلی فسفات نباید برای آشامیدنی استفاده شوند زیرا ترکیبات موجود در این نوع فیلترهای برگشت پکیج، غذای مناسبی برای میکروب‌ها بوده و می‌تواند موجب رشد میکروب‌ها در آب شود. بنابراین در مورد فیلتر پلی فسفات باید هر 6 ماه یکبار به تعویض این فیلتر اقدام نمود. هنگامی که رسوباتی در سختی گیر پکیج تجمع یابد و یا داخل لوله‌ها گیاهان و جلبک‌ها تجمع یابند، زمان رسوب‌زدایی یا تعویض فیلتر برگشت پکیج فرارسیده است.

تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج

نحوه تعویض فیلتر پکیج ها بسیار اهمیت دارد باید به درستی انجام شود تا دستگاه دچار مشکلی نشود.  پیش از اقدام به تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است نیازی به تعویض نباشد و تنها با رسوب­زدایی در فیلتر و صافی‌ها مشکل پکیج حل ‌شود. بنابراین تشخیص و انجام این کار را به یک سرویس‌کار ماهر در مرکز دیجی امداد بسپارید تا کار به درستی و با ضمانت به انجام برسد.

فیلتر برگشت رادیاتور معمولاً متشکل از یک صافی است که این صافی وقتی که آب رادیاتور توسط پمپ مکیده می‌شود رسوبات آب را به خود می‌گیرد و تقریباً سالی یکبار باید آن را باز کرده و تمیز کنید. بعضی از فیلترها دارای یک مگنت یا مغناطیس هستند. این مغناطیس رسوبات فلزی داخل آب را به خود جذب می‌کنند و عمر پکیج و عمر پمپ پکیج را افزایش می‌دهند. در نتیجه نحوه تعویض فیلتر پکیج در صورت نیاز بسیار ضروری می باشد.

برای تمیز کردن فیلتر زیر پکیج ابتدا باید ورودی پکیج را ببندیم تا فشار آب داخل پکیج کاهش یابد سپس فیلتر را با آچار مناسب باز می‌کنیم بعد از این که آب خالی شد مهره فیلتر را باز می‌کنیم. زمانی که رسوب داخل فیلتر تجمع میابد و باعث می‌شود که آب در داخل رادیاتورها گردش نداشته باشد و دمای رادیاتورها کاهش یابد.

 

نحوه تعویض فیلترهای مغناطیسی

فیلترهای مغناطیسی بیشتر در پکیج‌های منازل رایج هستند. برای تعویض فیلتر برگشت از نوع مغناطیسی ابتدا باید مخزن فیلتر را باز نمایید و نمک­های موجود در آن را خارج کنید و نمک‌های جدید را جایگزین آن نمایید. فیلتر مغناطیسی را در مسیر آب ورودی و پس از شیر آب سرد نصب نمود. نصب فیلتر مغناطیسی زیر پکیج بسیار ساده است. کافی است شیلنگ ورودی دستگاه را باز کنید. برای فیلتر واشر مناسب بگذارید و فیلتر را در نزدیک‌ترین محل به ورودی پکیج نصب کنید. این فیلترها یون‌های آب را جدا می‌کنند و تمایل به رسوب پذیری آب را کاهش می‌دهند.

مشاوره دیجی امداد رسان

جهت مطالعه مقاله بهترین زمان سرویس پکیج دیواری  اینجا را کلیک نمایید

 

نحوه تعویض فیلترهای پلی فسفات

نصب و یا تعویض فیلترهای پلی فسفات نسبت به فیلترهای مغناطیسی مشکل‌تر است. گاهی تنها خارج کردن نمک‌های قبلی با نمک‌های تازه مورد نیاز است و نیازی به تعویض فیلتر برگشت پلی فسفات نیست. در آخر باید به این نکته توجه داشته باشید که نحوه تعویض فیلتر پکیج ها بسیار اهمیت دارد باید به درستی انجام شود تا دستگاه دچار مشکلی نشود.

فیلتر پلی فسفات قبلی را از پکیج خارج کنید.

مسیر ورود و خروج آب را مشخص نمایید

بخشی از لوله را برش دهید تا ورودی پیش از آب سرد از مدار پکیج خارج شود.

با ایجاد یک مسیر بای پس یک مسیر برای هدایت آب ایجاد کنید تا به این طریق آب به سمت پکیج هدایت گردد.

نصب فیلتر پلی فسفات در محل آن را به دقت انجام دهید.

فیلتر را روی پایه‌هایش و بر روی دیوار محکم کنید.

مراحل تعویض صافی برگشت پکیج به صورت زیر است:

صافی برگشت قبلی را از پکیج جدا کنید.

شیلنگ برگشت رادیاتور که در قسمت زیر پکیج قرار گرفته را از پکیج باز و جدا کنید.

صافی برگشت پکیج را در زیر پکیج ببندید.

سپس اقدام به نصب مجدد شیلنگ بر روی صافی برگشت نمایید.

در صورتی که سرویس فیلتر و صافی برگشت پکیج به موقع و توسط افراد حرفه‌ای انجام نگیرد پس از مدتی رسوب زیادی بر روی فیلتر و صافی برگشت پکیج قرار بگیرد که با شستشو و تمیز کردن نیز قابل جبران نباشد و تنها راه ممکن نحوه تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج باشد تا کارایی و عمر مفید پکیج افزایش یابد.

 

هزینه تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج

هزینه تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج بسته به میزان رسوبات تجمع یافته در بخش‌های مختلف پکیج می‌تواند متفاوت باشد و جهت صرفه‌جویی در هزینه تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج بهتر است قبل از بروز مشکل جدی در این قطعات پکیج و کاهش کارایی پکیج اقدام به سرویس پکیج نمایید تا با اقدامی پیشگیرانه و هزینه‌ای به مراتب کمتر از هزینه تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج مشکل پکیج خود را برطرف نمایید. نحوه تعویض فیلتر پکیج ها بسیار اهمیت دارد باید به درستی انجام شود تا دستگاه دچار مشکلی نشود. اما در صورت نیاز به تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج، تعمیرکاران دیجی امداد هزینه‌هایی کاملاً منصفانه و تحت نظر این مجموعه را اخذ خواهند نمود.

 

 جهت مطالعه مقاله شیر اطمینان پکیچ چیست اینجا را کلیک نمایید

 

نکته: برای نصب فیلتر باید شیلنگ برگشت رادیاتورها باز کنیم و فیلتر برگشت را در زیر پکیج ببندیم و شیلنگ‌های زیر پکیج را نیز مجدداً ببندید. با اینکه جنس فیلتر و کیفیت آب در زمان نیاز به تعویض فیلتر تأثیرگذار است اما در صورتی که مدتی طولانی است که بدون سرویس و یا تعویض فیلتر برگشت، از پکیج خود استفاده می‌کنید باید حتماً نسبت به سرویس کامل پکیج خود اقدام کنید. نصب و یا تعویض صافی برگشت پکیج کار ساده است اما باید با دقت و توسط تعمیرکار ماهری انجام شود تا بهترین کارایی را داشته باشد. در نتیجه نحوه تعویض فیلتر پکیج ها بسیار اهمیت دارد باید به درستی انجام شود تا دستگاه دچار مشکلی نشود.

 

مشاوره دیجی امداد رسان

3.7/5 - (22 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *